Pachnoda kruisen
-
- Ei
Pachnoda kruisen
Hoi!
Weet iemand hoe de kevers er uit zien wanneer je Pachnoda marginata met Pachnoda iskuulkha kruist? Ik heb geen plannen hier voor maar was wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft aangezien de iskuulkha pas in 2019 ontdekt is.
Weet iemand hoe de kevers er uit zien wanneer je Pachnoda marginata met Pachnoda iskuulkha kruist? Ik heb geen plannen hier voor maar was wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft aangezien de iskuulkha pas in 2019 ontdekt is.
Waarom wil je dit weten? Er zijn veel Pachnoda soorten en gelukkig worden er maar weinig gekruist. Hopelijk blijft dat zo.
-
- Ei
Hoi Pim,
Eigenlijk puur uit nieuwschierigheid, zoals ik al zei heb ik geen plannen om dit uit te proberen. Ik zie bij vele mensen en ook uit jouw reactie afgunst tegenover het kruisen van verschillende soorten. Waarom is dit eigenlijk? Het leidt toch tot nieuwe soorten, en is dat niet iets goeds? Zijn mensen hier op tegen omdat het een pure soort 'vervuild'?
Groetjes,
BeetleBoy
Eigenlijk puur uit nieuwschierigheid, zoals ik al zei heb ik geen plannen om dit uit te proberen. Ik zie bij vele mensen en ook uit jouw reactie afgunst tegenover het kruisen van verschillende soorten. Waarom is dit eigenlijk? Het leidt toch tot nieuwe soorten, en is dat niet iets goeds? Zijn mensen hier op tegen omdat het een pure soort 'vervuild'?
Groetjes,
BeetleBoy
Kruisingen leiden niet tot nieuwe soorten maar juist tot verlies van soorten in de keverkweek.BeetleBoy1999 schreef: zo 26 sep 2021, 14:25 Hoi Pim,
Groetjes,
BeetleBoy
Er zijn van sommige soorten Pachnoda's en Chlorocala's al nauwelijks zuivere exemplaren te vinden omdat veel mensen alles maar bij elkaar gooien en zonder schroom larven uit die troepbakken als zuiver exemplaar weer op de markt brengen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
En die kruisingen worden vervolgens ook regelmatig voor een hogere prijs als "nieuwe soort" of "nieuwe kleurvariant" verkocht. Moeten we niet willen, lijkt me.
Wellicht bedoel je het niet zo, maar ik heb geen afgunst van kruisen, wel een behoorlijke mate van afkeer. Harald en Bas hebben al redenen gegeven om niet te kruisen en daar sluit ik me helemaal bij aan.BeetleBoy1999 schreef: zo 26 sep 2021, 14:25 ...... Ik zie bij vele mensen en ook uit jouw reactie afgunst tegenover het kruisen van verschillende soorten...
Krijg je überhaupt vruchtbare nakomelingen als je pachnoda soorten kruist?
Dat zou moeten kunnen, maar is geen garantie.
-
- Ei
Ik bedoelde inderdaad afkeer, niet afgunstPim schreef: ma 27 sep 2021, 10:44Wellicht bedoel je het niet zo, maar ik heb geen afgunst van kruisen, wel een behoorlijke mate van afkeer. Harald en Bas hebben al redenen gegeven om niet te kruisen en daar sluit ik me helemaal bij aan.BeetleBoy1999 schreef: zo 26 sep 2021, 14:25 ...... Ik zie bij vele mensen en ook uit jouw reactie afgunst tegenover het kruisen van verschillende soorten...

Volgens the ultimate guide to breeding beetles, de enige soort die hierin staat zijn de: Eudicella's die onderling wel willen kruizen, en zelfs vruchtbare hybride's voortbrengen.
Maar over Pachnoda's wordt er geen woord over gerept dus....
Maar bij Pachnoda's heb ik nog geen kruisingen gezien... Heb ook nooit twee verschillende Pachnoda's de daad zien doen. En op het internet ook nog nooit gezien. Denk daarom dat het niet kan.
Moet de eerste nog tegenkomen...
Er wordt in de soorten zelf wel gekruist natuurlijk, kijk maar naar Japan, kevers met de grootste...
En op kleur...
Maar over Pachnoda's wordt er geen woord over gerept dus....
Maar bij Pachnoda's heb ik nog geen kruisingen gezien... Heb ook nooit twee verschillende Pachnoda's de daad zien doen. En op het internet ook nog nooit gezien. Denk daarom dat het niet kan.
Moet de eerste nog tegenkomen...
Er wordt in de soorten zelf wel gekruist natuurlijk, kijk maar naar Japan, kevers met de grootste...
En op kleur...