Het grote kleine vragen topic
Ik gebruik de goedkoopste kussenslopen die ik kan vinden en roofmijten ook, net als Julia.
-
- Imago
Hoi hoi,
ik heb een tijdje geleden (begin maart) mijn verzameling larven uit weten te breiden met wat megasoma actaeon larven. Nu doen deze het erg goed, de dikste is inmiddels 65 g, maar ik heb twee larven die achterblijven in de groei. Terwijl de andere larven al geruime tijd L3 zijn, blijven deze L2. Vandaag heb ik ze weer eens gecheckt en ben tot de conclusie gekomen dat één van de twee opstandige L2 larven nu verdwenen is. Ik kan natuurlijk wel raden wat er met deze larf gebeurd is (dood) maar dit wil ik natuurlijk graag bij de andere opstandige L2 voorkomen. Iemand suggesties? Op het moment zitten ze met 4 L3's en 1 L2 in een 22L bak op bladhummus en daar groeien ze (bijna) allemaal erg goed op. Binnenkort wil ik wellicht flake-soil toevoegen maar eerst wil ik graag dit probleem tackelen. De L2 larf is in de afgelopen maand niet aangekomen maar lijkt verder nergens last van te hebben.
Ik vroeg me ook nog af hoe je bij deze soort het geslacht bepaald. Bij mijn MTU's ben ik er inmiddels best goed in maar ik hoor hier en daar dat het sexen van deze soort anders werkt dan bij de cetoniidae.
Dat was het voorlopig weer
.
Julia.
ik heb een tijdje geleden (begin maart) mijn verzameling larven uit weten te breiden met wat megasoma actaeon larven. Nu doen deze het erg goed, de dikste is inmiddels 65 g, maar ik heb twee larven die achterblijven in de groei. Terwijl de andere larven al geruime tijd L3 zijn, blijven deze L2. Vandaag heb ik ze weer eens gecheckt en ben tot de conclusie gekomen dat één van de twee opstandige L2 larven nu verdwenen is. Ik kan natuurlijk wel raden wat er met deze larf gebeurd is (dood) maar dit wil ik natuurlijk graag bij de andere opstandige L2 voorkomen. Iemand suggesties? Op het moment zitten ze met 4 L3's en 1 L2 in een 22L bak op bladhummus en daar groeien ze (bijna) allemaal erg goed op. Binnenkort wil ik wellicht flake-soil toevoegen maar eerst wil ik graag dit probleem tackelen. De L2 larf is in de afgelopen maand niet aangekomen maar lijkt verder nergens last van te hebben.
Ik vroeg me ook nog af hoe je bij deze soort het geslacht bepaald. Bij mijn MTU's ben ik er inmiddels best goed in maar ik hoor hier en daar dat het sexen van deze soort anders werkt dan bij de cetoniidae.
Dat was het voorlopig weer

Julia.
Hoi Julia,
Morgen ga ik proberen om een foto te maken van een mannelijke larve. Als je dat ziet is het gelijk duidelijk.
Morgen ga ik proberen om een foto te maken van een mannelijke larve. Als je dat ziet is het gelijk duidelijk.
-
- Imago
Dank je, dan is er in elk geval 1 probleem opgelost 

Iets later dan gedacht, maar hier is een foto van een mannetje (Dynastes hercules).Pim schreef: zo 27 jun 2021, 23:29 Hoi Julia,
(Foto afkomstig van https://www.keverskweken.nl/informatie/dynastes)
- Bijlagen
-
- Mannelijke larve.jpg (42.39 KiB) 1136 keer bekeken
-
- Imago
Bedankt! Ik ga eens kijken.
Dit stipje???? Ik vind het knap dat jullie dat kunnen zien!
Ik gebruik er ook een loep voor hoor.

Ik heb wel eens gezien dat kwekers cocons openmaken als ze weten dat er al imago's in zitten. Heeft dit nog effect op de kever? Ik heb net uit nieuwsgierigheid de laatste cocons open gemaakt van mijn Cyprolais hornimanni en hier kwamen zeer actieve imago's heel hard uitgerend. Ik heb ze in de keverbak gezet en ga er vanuit dat ze nog wel een tijdje in rust gaan?
Tot nu toe heb ik daar geen nadelige gevolgen van gezien. Ze duiken daarna inderdaad even een tijdje onder. Soms een tot twee weken, soms een paar dagen...