Tweede keer maar in Word getypt en maar goed ook omdat het een tweede keer gebeurde... Ik woon nu al een paar jaar in Engeland en spreek niet supervaak Nederlands dus excuses als het vreemd leest. Biertje tijdens het schrijven helpt ook niet!
Vandaar een iets kortere versie nu, zoveel geduld heb ik niet.
Kinshi, niet steriel.
Een geweldig voedsel voor sommige larvensoorten zoals P muelleri, die ik vooral kweek. Het is kunstmatig witrot hout als het ware, zaagsel geinoculeerd met een bepaalde schimmel.
Ik heb geen hoge druk pan, autoclaaf of laminar flow hood etc dus moet het maar in de keuken. Hoger risico op besmetting maar het is niet anders. Maak je werkplek en gereedschap zo goed mogelijk schoon met ethanol en bleek.
Wat ik gebruikt heb:
- Bleek/ethanol
- 22 l bak van ikea met deksel
- Verbandtape voor over luchtgaten
- Zaagselbriketten van beuk 3.5 kg
- Paddenstoelenbroed, Pleurotus pulmonarius op graan 500 g
- Kokend water 3.85 l
- Handschoenen
De briketten zijn intern steriel als het goed is omdat ze onder ontzettend hoge druk gemaakt worden. Een bekende kweker uit Hongkong zei dat een houtmengsel van 75:25 esdoorn:eik het beste is maar heb zelf 100% beuk gebruikt. Beuk zou beter moeten zijn voor deze schimmel dus minder kans op besmetting.
Voeg het kokend water toe aan de briketten. Laat het een paar uur afkoelen (ongeveer 4-5 uur). Heb zelf te vroeg het broed toegevoegd omdat ik advies kreeg van 2 personen tegelijk terwijl ik bezig was… Het was nog best heet wat je liever niet hebt. Niet goed voor het broed. Als het afgekoeld is, meng het broed door het zaagsel heen met je schone handschoenen. Daarna laat je het 4-6 weken staan en dan kun je het naar individuele larvenpotjes verplaatsen. 2 weken laten staan in de nieuwe potjes en dan kunnen er larven in.
Mensen raden additieven aan zoals trehalose, glucose, gammarus en gist maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik heb mijn eerste poging 3 weken geleden ingezet dus hopelijk kan ik het binnenkort verdelen! Hebben jullie wel eens kinshi gemaakt? Hoe ging het?
Ps: ik had meer fotos toegevoegd maar die zijn blijkbaar te groot.
Ik post updates op m’n instagram @Rockx_NoveltiesofNature