Arietuur schreef: ma 07 sep 2020, 16:06Laatst larven L3 verkocht van m. Savagei voor 6 euro aan een oostblokker. Die zelfde week, ook uit het oostblok L1 larfjes laten komen van de zelfde soort voor 10 euro per stuk... Waarom? Gewoon een kwesty van vraag en aanbod en van 'wat de gek er voor geeft' zoals Maurice altijd mooi zegt.
Het lijkt me niet handig om de discussie over (te) dure Mecynorhina torquata te vergelijken met jouw dure aankoop van een andere soort, die veel minder gehouden wordt. Jij beslist duidelijk om veel geld voor L1 neer te leggen. Prima uiteraard. Ik doe dat niet omdat ik het teveel geld vind.
Niemand heeft geopperd dat larven gratis weggegeven moeten worden.
Ook kan quitte spelen een leuke uitdaging zijn, maar dat lijkt me geen grond om hoge(re) prijzen te berekenen. Zeker niet voor soorten die doorgaans goed kweken en dus veel larven opleveren. Jaren geleden had ik honderden larven van Eudicella smithii die ik tegen bodemprijzen verkocht heb, om anderen ook van de soort te laten genieten. Vond ik enorm gaaf.
Bovendien is het vaak zo merk ik dat als ik een groep van 10 larven koop en ze het goed doen, de kevers voor zeg 100 larven zorgen. Als ik ze dan mocht verkopen (bv 50 stuks) hoef ik niet de prijs te hebben die ik betaald heb, zeker niet als je het hebt over quitte spelen. Het blijft gewoon een keuze wat je er voor vraagt.
Mecynorhina torquata ugandensis is totaal niet zeldzaam in de hobby, dus dat is geen reden voor een hoge prijs, in tegendeel zelfs.
Voor relatieve beginnelingen is het vaak lastig om te weten wat een eerlijke prijs is en die accepteren hogere prijzen dus gemakkelijker.