Ideeën zijn erg welkom

Maar versnipper jij dan het blad wat al gecomposteerd is?bas schreef: do 26 sep 2019, 12:33 Versnipperen is prima omdat er dan voor zowel micro-organismen als voor je keverlarven meer oppervlak is om het materiaal af te breken / te verteren. Bovendien houdt het vocht veel beter vast en hoef je nooit meer in je bakken te sproeien.
Ja, dat leek mij ook een prima methode. Ik zag in jouw reactie aan Bas dat je dan het composteerproces vlak voor gebruik op gang brengt? Hoeveel tijd trek je daar ongeveer voor uit?Pim schreef: do 26 sep 2019, 15:22 Hoi Lous, composteren in jouw tuin kan zeker goed. Uiteraard is het hetzelfde proces dat in het bos ook gebeurt, maar dat heb je het al in de buurt liggen. Lijkt me een goed plan. Het lijkt me alleen dat je moet uitkijken dat het niet te ver composteert en geen voedingswaarde voor jouw larven meer heeft. Ik verzamel meestal vers gevallen eiken- en/of beukenblad in de vroege winter. Wel laat ik het eerst altijd goed drogen en versnipper het dus. Door het drogen raak ik de dieren die ik niet wil hebben (duizenpoten, mijten etc.) kwijt en hoef me daar geen zorgen meer over te maken.
En kwestie van verschil in methodiek. Dat maakt deze discussie ook juist interessant vind ik!bas schreef: do 26 sep 2019, 19:29 Het lijkt mij overigens niet dat we hele andere dingen bedoelen. Kwestie van interpretatie![]()
Bas, heb je zelf larven in een bak versnipperde herfstbladeren gedaan en gemerkt dat ze allemaal dood gingen? Zelf heb ik dat vaak genoeg gedaan, zonder dat alle larven in de bak vervolgens overleden. Vind ik dus wel een boute uitspraak. Vaak heb ik het gedroogde herfstblad wel gemengd met gebruikt substraat, maar dus ook met enkel vochtig gemaakt versnipperd herfstblad, zonder zwaar negatieve gevolgen zoals massale sterfte. Ik mis dus de onderbouwing van jouw uitspraak.bas schreef: do 26 sep 2019, 19:29Zet je een paar larven in een bak versnipperde, verse bladeren, dan overleven ze het niet.
Helemaal mee eens. We gebruiken blijkbaar verschillende methoden om onze larven te voeren.lous77 schreef: do 26 sep 2019, 19:40En kwestie van verschil in methodiek. Dat maakt deze discussie ook juist interessant vind ik!
Heeft iemand anders interessante dingen gedaan met houtkrullen?
Ok, dat klinkt weinig hoopvolPim schreef: do 26 sep 2019, 23:03 Het interessantste wat ik met houtkrullen heb gedaan is ze naar het afvalscheidingsstation brengen. Bij mij verteerde het voor geen meter en nam teveel plek in![]()