Hoi Tom,
Hier is ongeveer wat ik doe;
Wanneer ik heb waargenomen dat er gepaard wordt in de bak dan controleer ik het substraat na zo'n 6 weken op eitjes en larfjes.
Mijn vondsten doe ik in 10-liter bakken met licht vochtig substraat zoals het care-sheet ook voorschrijft. Eitjes zet ik in kleine bakjes om eerst uit te laten komen.
Wanneer de larfjes lekker groeien geef ik ze nu en dan wat fruit (mangopit, stukje banaan etc.) en nu en dan wat zijdenrupsenpoeder. Afhankelijk van de grootte van de larven zet ik ze over in andere bakken. Ze hebben dus alle ruimte om te groeien.
Eens per maand check ik alle bakken en controleer het substraat, kijk of de larven goed groeien en of er geen ongenode gasten zijn binnengedrongen zoals mijten en dergelijke.
Als ik een cocon vind, dan gaat deze met wat van het originele substraat in een andere bak waarin ik de cocon half ingraaf. De cocon kan zo rustig indrogen en verder doe ik weinig aan de vochtigheid. Tot nu toe gaat dit met alle keversoorten goed. Fingers crossed...
Ook de cocons controleer ik nu en dan en na zo'n 8 weken maak ik een klein kijkgaatje. Tot op heden alleen mooie oranje poppen mogen vinden. Dan laat ik ze rustig uitkomen. Uiteraard spiek ik af en toe even.
En als ze uitgekomen zijn plaats ik ze in het terrarium bij de rest, alwaar beetle-jelly en fruit voor ze ligt te wachten en ze zich verder mogen voortplanten.
Tot zo ver.
Maar ik begrijp dat het aanbieden van banaan iets kan uitmaken voor het al dan niet vroegtijdig sterven van een imago? Gaarne meer info!
Groeten,
Ben