Ik heb sinds vrijdag 30 januari 10 larven van een Pachnoda-sp. Ze zitten in een groot terrarium: 90 x 40 x 40 cm. Ik ga volgende week nog een doosje larven halen, maar dan van een heel andere keversoort. In het terrarium zat een luipaardgekko man. Hij is een week geleden overleden en begraven in mijn achtertuin.
Ik heb wat fruit en geweekte kattenbrokjes in het terrarium gelegd. Het (wat doormidden gesneden druiven, stukjes banaan en de geweekte kattenbrokjes) ligt nu gewoon op het substraat. Heb ik dit goed gedaan?
Hopelijk gaan alle larven zich verpoppen en komen er 10 kevers uit.
Groet, Irma
Hoi allemaal
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Welkom Irma
Balen dat je gekko dood is
Even een vraagje, wat voor substraat gebruik je (waar zitten de larven in) ? Hoe dik is die laag (Cm) ? en hoeveel verluchting zit er aan het terrarium ?
Over het algemeen is het het makkelijkst om larven in plastic bakken (met een paar gaatjes) op te kweken. Samla van Ikea is een zeer goede en voordelige optie maar je hebt natuurlijk ook Curver enzo. Het voordeel van het kweken in een bak ik dat je de verluchting en vochtigheid veel beter onder controle heb. Ook kun je makkelijker een dikke laag humus maken. In een terrarium kom je vaak niet hoger dan zo'n 10 cm.
Naar mijn idee doen Pachnoda's niet zo heel veel met honden en kattebrokken (zijn vooral de soorten met een hoorn die baat bij extra proteïne hebben). Ik zou het ook zeker uit het substraat verwijderen omdat het een onnodige kans op een mijten plaag is. Wil je toch extra proteïne toevoegen dan zou ik op bijv gedroogde zijderups overstappen. Vers fruit kan op zijn tijd maar dat een klein beetje waarvan je weet dat het binnen een paar dagen echt op is. Het veroorzaakt fruitvliegen als het te lang blijft liggen onder het substraat en banaan is ook een mijten magneet. In principe hebben de larven genoeg aan blad humus ( bijv eik, beuk) en je kunt er altijd een beetje rot wit hout doorheen mengen. Voor de caresheet kun je deze aanhouden viewtopic.php?f=9&t=193 Mocht je meer vragen hebben dat is er altijd wel iemand op het forum die er een antwoord op heeft.
Ik wens je veel plezier en succes met je nieuwe hobby !

Over het algemeen is het het makkelijkst om larven in plastic bakken (met een paar gaatjes) op te kweken. Samla van Ikea is een zeer goede en voordelige optie maar je hebt natuurlijk ook Curver enzo. Het voordeel van het kweken in een bak ik dat je de verluchting en vochtigheid veel beter onder controle heb. Ook kun je makkelijker een dikke laag humus maken. In een terrarium kom je vaak niet hoger dan zo'n 10 cm.
Naar mijn idee doen Pachnoda's niet zo heel veel met honden en kattebrokken (zijn vooral de soorten met een hoorn die baat bij extra proteïne hebben). Ik zou het ook zeker uit het substraat verwijderen omdat het een onnodige kans op een mijten plaag is. Wil je toch extra proteïne toevoegen dan zou ik op bijv gedroogde zijderups overstappen. Vers fruit kan op zijn tijd maar dat een klein beetje waarvan je weet dat het binnen een paar dagen echt op is. Het veroorzaakt fruitvliegen als het te lang blijft liggen onder het substraat en banaan is ook een mijten magneet. In principe hebben de larven genoeg aan blad humus ( bijv eik, beuk) en je kunt er altijd een beetje rot wit hout doorheen mengen. Voor de caresheet kun je deze aanhouden viewtopic.php?f=9&t=193 Mocht je meer vragen hebben dat is er altijd wel iemand op het forum die er een antwoord op heeft.

Ik wens je veel plezier en succes met je nieuwe hobby !
Hoi Irma,
Pachnoda sp.? Dat is niet zo best. Vaak zijn dat hybrides van pachnoda soorten
Welkom op het forum.
Kol, Nicolai
Pachnoda sp.? Dat is niet zo best. Vaak zijn dat hybrides van pachnoda soorten

Welkom op het forum.
Kol, Nicolai
Hoi Irma, welkom op het forum!
Leuk om te lezen dat je meteen fanatiek aan de slag bent gegaan met de bak. Ik zou inderdaad het voer uit de bak halen, is voor Pachnoda echt niet nodig en trekt alleen maar onnodig ongedierte aan. Zolang ze bladafval hebben om te eten zal het helemaal goed komen.
Veel succes met je larven!
Leuk om te lezen dat je meteen fanatiek aan de slag bent gegaan met de bak. Ik zou inderdaad het voer uit de bak halen, is voor Pachnoda echt niet nodig en trekt alleen maar onnodig ongedierte aan. Zolang ze bladafval hebben om te eten zal het helemaal goed komen.
Veel succes met je larven!
Nier per se hoor. "Sp." betekent dat de soort (nog) niet meegegeven is. Mijn gok zal zijn Pachnoda marginata peregrina, maar alleen foto's van de uitgekomen kevers zullen bevestiging kunnen geven.Cetonio schreef:Hoi Irma,
Pachnoda sp.? Dat is niet zo best. Vaak zijn dat hybrides van pachnoda soorten![]()
Welkom op het forum.
Kol, Nicolai