Hierbij enkele foto's van de goliathkevers die we in het insectarium/museum hebben
waar ik werk. We hebben 3 vrouwen en één man.
Mijn excuses voor de slechte kwaliteit maar ik had enkel mijn gsm bij en ik wilde ze natuurlijk
ook niet storen. Ik moet zeggen dat ze in het echt wel veel indrukwekkender zijn dan op de
Ze zijn inderdaad lastig om te kweken. De larven leven hoofdzakelijk van proteïnevoer (ze kunnen in kleinere bakjes gehouden worden tot eind L3 waarna ze tijdens hun prepopfase overgezet moeten worden in grote dozen met een zandig substraat). De verpoppingsfase is ook de grote uitdaging (volgens wat ik begrepen heb: hoe droger hoe beter).
Het zijn inderdaad prachtige dieren om te zien.
Over het kweken kunnen we nu nog geen uitspraak doen aangezien we ze nog niet lang hebben, momenteel volgen we deze caresheet : http://www.naturalworlds.org/goliathus/ ... ding_1.htm
Ik heb gisteren trouwens een koppel uitgeleend aan medewerkers van VIER (de belgische televisiezender ) waar ze zullen schitteren in het programma " Scheire en de schepping " met Lieven Scheire.
Kweekresultaten met Goliathus sp. zijn slechts door een handvol kwekers behaald.
Naar mijn weten is Bibitte (ik ken zijn/haar echte naam niet eens noch zijn nationaliteit maar heb hem/haar vroeger vaak actief gezien op diverse fora) dé deskundige kweker/kweekster bij uitstek. Hij behaalde 80+ mm mannen voor verschillende soorten Goliathus. Bij andere kwekers (zelfs Japanse) liggen de grootte-ordes lager (rond de 70-75 mm, zelden meer), als ze dan al goede uitkomsten zouden hebben. In Frankrijk wordt er momenteel gepoogd om met Goliathus sp. te kweken en het is er enkele kwekers gelukt om toch reeds uitkomsten te hebben (www.coleopteresdumonde.net).
Ook in Duitsland worden er kweekpogingen gedaan, maar voorlopig blijft het hoofdzakelijk bij import.