Hallo Dark_Moon,
Allereerst welkom op het forum.
1) Webshops
- Op dit moment levende dieren per post laten bezorgen is onverantwoord. De temperatuur is te laag voor ze. Ook met heatpack is het maar zo/zo of ze het overleven.
- Webshops zijn altijd commercieel, oftewel ze vragen vaak woekerprijzen voor soorten die je hier op het forum voor een paar euro kunt krijgen.
- Ze zijn pas interessant als ze een soort hebben die niet veel aangeboden wordt. Maar dat zijn dan vaak ook de soorten waarmee je niet moet beginnen

.
2) Imago's of larven
- Met imago's heb je meteen iets leuks in je bak, dat is waar. Maar als je de verkoper niet 100% kan vertrouwen, dan koop je vaak een kat in de zak en zijn jouw dieren al bejaard en op sterven na dood. Bovendien zijn imago's ook veel duurder. Voor de prijs van 1 koppeltje kun je vaak al gauw 10 larven scoren.
- Met larven ben je goedkoper uit. Maar heb je veel meer geduld nodig voordat er iets leuks in je bak rondloopt.
3) Terrarium humus
- Ik weet niet wat je met deze term bedoeld, maar als je die in de winkel moet kopen is deze niet geschikt als larvenvoer.
- De larven hebben bladhumus nodig, dat is net het laagje onder de dode bladeren in het bos. De bladeren die dit jaar zijn gevallen kunnen ze niet verteren.
- Als je met rozenkevers begint heb je niet veel rot hout nodig, dan kun je volstaan met bladhumus.
4) Planten in het terrarium
Het wordt niet veel gedaan, daar zijn een aantal redenen voor:
- Als je kevers het goed doen, komen er larven. Deze vinden plantenwortels een aangename afwisseling met de humus. Resultaat: dag plant.
- Als de kevers in verhouding tot de plant te groot zijn, verwoesten ze het gebladerte met hun scherpe klauwen. Resultaat: dag plant.
- Op een gegeven moment zul je larven willen gaan zoeken of het substraat willen verversen. Dan moeten de planten er ook weer allemaal uit.
Als je planten wilt, zou ik voor een mooie nepper gaan.
Kom je zondag a.s. naar Houten? Hansje Pansje heeft een paar mooie rozenkever beginnerssoorten bij zich (ik ben in die afdeling alweer bijna uitverkocht), misschien zelfs wat imago's.
Enne, je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor al je vragen. Zo zijn wij allemaal ooit eens begonnen.