Even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
metazoa
Ei

Even voorstellen

Bericht door metazoa »

Goedendag,
Ik ben Marc uit Meteren.
Ik heb diverse dieren:
O.a. boa’s, baardagamen, leguanen, phelsuma’s, landschildpadden, kakkerlakken, slakken, kikkers, kangoeroes, lori’s en katten.
Ik ga nu kevers houden, te beginnen met P.m.peregrina.
Ik begreep dat er voor kevers verschillende soorten substraten nodig zijn en hoop dat hier informatie over beschikbaar is.
Groeten,
Marc
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Welkom Marc, je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wat betreft het substraat, voor larven van de Pachnoda soorten kun je het beste een substraat samenstellen van humus (bosgrond), without (loofbomen) en bladeren.

Verder kun je er allerlei dingen aan toevoegen, het hout verpulveren en de bladeren knippen en ook de samenstelling kun je veranderen. Dit is echter per persoon verschillend. Ikzelf bijvoorbeeld doe niet aan toevoegingen, maak de bladeren niet fijn maar zorg wel dat het hout in kleine brokjes is. Zelf hecht ik ook waarde aan het gebruik van verschillende lagen: hout - blad - grond - hout - blad - grond.

Of dit allemaal uitmaakt kan ik niet zeker zeggen, maar voor de soort die jij gaat houden maakt het niet heel veel uit.
Als je met imago's (volwassen kevers) begint kun je het beste wat oude (pot)grond door je substraat mengen. Dit zou het leggen van eieren positief beïnvloeden.
Kijk ook even naar de caresheet van deze soort in het daarvoor bestemde onderdeel.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Marc en ook jij een heel hartelijk welkom ! Je hebt al een verscheidenheid aan huisdieren zie ik ! De meeste keversoorten in kweek hebben een voorkeur voor of een substraat dat voor het merendeel uit humus bestaat of een substraat wat vooral uit rot (wit) hout bestaat. Een simpele herkenning ervan is dat over het algemeen keversoorten met een grote hoorn behoefte hebben aan rot hout substraat en kevers zonder hoorn een humus substraat. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten maar over het algemeen gaat deze stelling wel op.
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

welkom
rhino
Pop

Bericht door rhino »

welkom :P
Geduld hebben is een schone zaak.
indiaantje
L2

Bericht door indiaantje »