Zoals al gezegd is, het is een kuipje met eten voor de kevers. Het bevat naast voedingstoffen ook vocht wat beide goed is voor de kever. Op zich gaan kevers nadat ze uit hun cocon gekropen zijn niet veel meer groeien, maar door het eten blijven ze actief wat de eiproductie aanzienlijk verhoogt.
Sommige mensen zetten de cupjes op een stuk hout zodat ze niet omvallen / onder gegraven worden.
Verder heb je verschillende smaken jelly, aardbei, honing, banaan, wit(?)
Ikzelf heb de witte soort en mijn ervaring is dat Pachnoda Marginata's er niet zo dol op zijn, Eudicella's wel en Ugandensis ook. De effecten kunnen dus verschillen per soort (en wellicht ook per smaak).
Ik voeder naast de cups ook gewoon banaan, appel, doperwten, hondenbrokken, mandarijn en andere fruit. Dit omdat ik zeker wil zijn dat mijn kevers en larven alle stoffen krijgen die nodig is. Daarnaast schijnt de kleur van sommige dieren (ik weet dat dit bij guppy's voorkomt) afhankelijk te zijn van de variëteit van hun voedsel.
De cups zijn wel erg handig om van je fruitvliegjes af te komen. Na een dag of wat enkel cups te hebben gegeven heb je een stuk minder last van de vliegjes.
Pim bied op zijn website jellycups aan in combinatie met cuphouder
www.keverskweken.nl
update ik heb dit topic verplaatst naar voeding omdat dit mij een geschiktere plek leek.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.