ik ben op vakantie en heb twee vrouwtjes van Oryctes nasicornis gevangen, maar wat eten die wel? ik heb geen jellies tot mijn beschikking en banaan appel meloen sla druif etren ze niet echt.
hoor graag snel antwoord
ps ik zoek nog naar een mannetje en gavrijdag weer richting huis dus als ik dan geen mannetje heb zoek ik er nog een om te kunnen laten paren.
Oryctes nasicornis is zo één van die keversoorten die voornamelijk zijn voedselreserves opslaat tijdens het larvestadium. De volwassen kevers ga je nagenoeg nooit zien eten want, zoals Hansje zegt, ze eten amper iets. Er wordt wel eens gezegd dat iets zoets zoals banaan of jelly wel werkt, maar het is slechts een zeer kleine bijzaak; bladeren eten ze zeker niet.
Kom hier maar eens kijken dan, kan ook zijn dat ze alleen de dauw wat de linde uitscheid pakken.
Maar bert heefdt ook vanalles erbij liggen en op de linden zien we ze toch knabbelen.
Dan zal het inderdaad de dauw zijn dat uit de lindetakken komt. Het is niet gezegd dat ze helemaal niets eten, maar het is in ieder geval slechts bijzaak. Waar andere soorten in volwassen stadium voedsel vergaren om hun leven te verlengen, heeft O. nasicornis dat niet echt nodig; ze leven vrij lang als volwassen kevers.