Ik stel mij graag aan jullie voor.........

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Hendrik
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 03 sep 2011, 10:39

Ik stel mij graag aan jullie voor.........

Bericht door Hendrik »

Mijn naam is Hendrik Hoogeveen en ik woon in Voorthuizen.
Ik ben 53 jaar oud, getrouwd met Wilma en we hebben drie volwassen kinderen.
Ik ben docent aan het Praktijkonderwijs (Voortgezet Speciaal Onderwijs) te Barneveld en in mijn werk en daarbuiten altijd zeer actief geweest in de natuureducatie.

Als kind was ik al gebiologeerd door de natuur. Vooral mijn vader heeft dit altijd zeer gestimuleerd. Nadat ik afstudeerde aan de pedagogische academie te Doetinchem, ging ik met veel idealen les geven op een basisschool te Voorthuizen. Mijn onderwijs zou, zoals ik dat geleerd had, concreet-aanschouwelijk zijn. Ik trok met mijn leerlingen de natuur in, maar had ook behoefte aan geprepareerde dieren die rustig konden worden geobserveerd en niet weg vlogen of -liepen. Toen ik op deze school geen opgezette dieren aantrof en dieren laten prepareren erg duur bleek te zijn, ben ik dit zelf gaan proberen. Dit proberen is uitgegroeid tot een hobby in dienst van het maken van educatieve projecten onder de naam Bio-Visie, die uitgeleend worden aan scholen en natuurverenigingen en -musea. Sinds 1994 ben ik in het bezit van een vergunning c.q. ontheffing gelet op de (oude) vogelwet, jachtwet en natuurbeschermingswet, die onder de FF-wet nog van kracht is. Dit maakt het voor mij mogelijk om beschermde dieren, zelfs dieren waar een prepareerverbod op rust, onder mij te hebben en te gebruiken voor onderwijskundige doeleinden. In samenwerking met tal van vrijwilligers realiseerde ik in de afgelopen jaren 21 projecten over uiteenlopende onderwerpen. Op dit moment werken we aan een project over de Korenwolf (Europese hamster) die in Limburg opnieuw dreigt uit te sterven.

Omdat het met het Vliegend hert (Lucanus cervus) in ons land niet goed gaat besloot ik nu ook voor deze soort in actie te komen. Door over deze schitterende kever een educatief project te maken wil ik het probleem, waar hij mee worstelt kenbaar maken aan het grote publiek. Dit probleem is, dat het vrouwtje zich gedurende haar leven slechts in een straal van ca 100 meter verplaatst. En door het ontbreken van ecologische verbindingszones (eikenlanen met daartussen kwijnende eiken) vindt er geen of nauwelijks uitbreiding plaats vanaf de vijf hotspots die zich op de Veluwe bevinden. (De geschikte “wegen” ontbreken voor dit vrouwtje!) En ook uitwisseling van genetisch materiaal tussen deze hotspots is daardoor niet mogelijk. Wanneer mensen door middel van dit project ontdekken hoe mooi kevers in het algemeen zijn en het Vliegend hert in het bijzonder, hoop ik een grotere betrokkenheid te genereren en een bereidheid om hier iets aan te gaan doen. Onze projecten zijn niet commercieel, maar louter idealistisch.

Om biodiversiteit te tonen zoek ik nu dode kevers. Zijn er onder u die mij kunnen helpen en dopde kevers voor mij hebben of willen verzamelen? Ik zou ook graag contact willen met mensen die zouden willen meedenken over dit project.

Ik heb weinig ervaring met het bezoeken van fora. Maar u kunt mij bereiken op biovisie@upcmail.nl of 06-12957465. Graag hoor ik van u!

Hartelijke groeten,

Hendrik Hoogeveen
Laatst gewijzigd door Hendrik op za 10 sep 2011, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

Welkom :P
Geduld hebben is een schone zaak.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

welkom
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

welkom Hendrik
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

welkom Hendrik
Laatst gewijzigd door jeroen op zo 04 sep 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Hoi Hendrik en van harte welkom in het forum!
Greets,
Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Hendrik
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 03 sep 2011, 10:39

Bericht door Hendrik »

Fijn te weten dat ik welkom ben op dit forum
Dank je wel Rhino, Koen, Indiaantje, Jeroen en Terry!

Gr. Hendrik
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Hendrik en welkom op het forum... Fijn om kennis te maken met een bevlogen natuur liefhebber ! Ik hoop dat je hier op het forum een geprepareerd Vliegend hert kan vinden... Je kunt het beste een topic openen in de rubriek Gevraagd.
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

hendrik hartelijk welkom hierzo. hopelijk kan je van deze site meer leren en succes met je vooruitgang
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Hendrik
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 03 sep 2011, 10:39

Bericht door Hendrik »

Beste Hansje Pansje

Dank je wel voor jouw reactie en voor het welkom op het forum. Fijn dat je het leuk vindt om kennis te maken met mij Een "bevlogen natuur liefhebber" ben ik wel, denk ik maar ik denk ben jij dat vast ook bent. Maar het is een misverstand te denken dat ik "een geprepareerd Vliegend zoek" hoor. Ik zoek dode kevers. Liefst zoveel mogelijk soorten waaronder Lucanidae (wereldwijd). Lucanus cervus heb ik reeds. Ik mag die met mijn vergunning legaal voor handen hebben en gebruiken voor educatieve doeleinden.
Het zou fijn zijn als je dode kevers voor mij zou willen bewaren of aan mij zou willen denken wanneer je ergens dode kevers weet.

Hartelijke groeten,

Hendrik
Laatst gewijzigd door Hendrik op za 10 sep 2011, 10:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie