keversoort

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
polspoel
Ei

keversoort

Bericht door polspoel »

hoi achtereen is het beurs in houten en ik ga daar is kijken voor kevers.
zelf vind ik de grotere soorten het mooist.
iemand misschien tips naar welke kevers ik moet kijken.
ik heb hier op het forum gelezen dat bv dynastes moeilijker zijn.
in welk opzicht is dat dan?voeding?of de duur van larve tot kever?
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

De cyclus duurt langer en ze kunnen er minder goed tegen als je een fout maakt.
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Een groot makkelijke soort is de Allomyrina dichotoma. De cyclus van ei naar imago is een jaar en de larven zijn niet zo kieskeurig in voeding/rothout dan de meeste andere soorten. Het zijn zeer mooi gehoornde kevers die makkelijk verder kweken. De meeste andere gehoornde (grote) kevers hebben een cyclus die 2 of 3 maal zo lang duurt. Zijn kieskeuriger in de voeding en iets gevoelliger voor foutjes zoals Koen al zei. De groote van de kever en de hoorn is meerendeels afhankelijk van zijn voeding tijdens zijn Larve stadia, je moet dus goed uitdokteren wat de specifieke behoeftes zijn van het soort.
polspoel
Ei

Bericht door polspoel »

Hansje Pansje schreef:Een groot makkelijke soort is de Allomyrina dichotoma. De cyclus van ei naar imago is een jaar en de larven zijn niet zo kieskeurig in voeding/rothout dan de meeste andere soorten. Het zijn zeer mooi gehoornde kevers die makkelijk verder kweken. De meeste andere gehoornde (grote) kevers hebben een cyclus die 2 of 3 maal zo lang duurt. Zijn kieskeuriger in de voeding en iets gevoelliger voor foutjes zoals Koen al zei. De groote van de kever en de hoorn is meerendeels afhankelijk van zijn voeding tijdens zijn Larve stadia, je moet dus goed uitdokteren wat de specifieke behoeftes zijn van het soort.
ik ben ze is gaan opzoeken en het zijn echt wel prachtige kevers :mrgreen:
kwa voeding zou het wel moeten lukken denk ik aangezien mijn huis grenst tegen een vrij groot eik bos.
als ik deze aanschaf dan veronderstel ik dat het beste is om larve te kopen?welke stadia is het beste.
en met min hoeveel larve start je best een kweek.
MVG
heb jij ervaring met deze hans?
Sam
Megasoma actaeon

Bericht door Sam »

Je huis is dan heel goed gelegen, en je kan inderdaad altijd het beste larven kopen.
Soms kan je ergens een L3 koppel kopen, dan moet je ook minder lang wachten tot ze verpoppen.
Je kan ook L1 of L2 larven kopen, die zijn goedkoper, maar koop er dan meer want je bent niet zeker van het geslacht. Misschien heb je dan wel teveel mannetjes en geen vrouwtje of andersom.
Ook een makkelijke soort is Xylotrupes gideon. Deze is iets kleiner, maar het larvenstadium duurt ook kort.
Hoewel, ik heb geen enkele ervaring met beide soorten.
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

De A.D. heeft de kortste cyclus van beide. Meestal word er om een goede kweekgroep op te zetten een minimum van 10 tot 15 larven genomen. Als de larven L3 zijn zou je ook een koppeltje of trio kunnen kopen. Een goed ervaren kweker weet de larven te sexen op L3. Je kunt ook een volwassen koppeltje aanschaffen zodat je zelf de larven ervan kunt oogsten... Gemiddeld legt het vrouwtje van dit soort zo'n 40 eitjes maar er zijn ook extreme gevallen van 80+ eitjes bekend. Omdat het ei tot volwassen imago binnen een jaar is voltooid hoef je bij dit soort niet lang te wachten, of je nu larven of imago's koopt.
Persoonlijk heb ik ze nog niet gehad maar ze staan boven aan mijn verlanglijst en zal ze binnen een aantal weken tot maanden zeker hebben. Vorig jaar was ik net te laat voor goede wildvang (seizoen was net voorbij en de imago's net te oud). Mede omdat dit zo'n makkelijk en tegelijker tijd zo'n prachtig soort is staat deze op mijn "hebbe hebbe hebbe lijst". Ik hoop ze over 2 weken in Mons aan te treffen :D
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Allomyrrhina korter dan Xylotrupes? Dat is leuk om te weten (wist ik niet).

Om even te antwoorden op Polspoel: Dynastes sp. zijn enkel en alleen moeilijk omdat de dimensies groter zijn (je kan de caresheet gebruiken die ik op het forum gepost heb; zo doe ik het), dit voornamelijk voor Dynastes hercules spp. en D. neptunus spp., maar ook in mindere mate D. hyllus spp. en D. satanas (de meeste kan je opkweken volgens dezelfde caresheet, alleen voor D. neptunus spp. en D. satanas moet de temperatuur omlaag naar 18°C); voor D. tityus of D. granti daarentegen gelden de dimensies van Xylotrupes sp. en Allomyrrhina sp..

De substraathoeveelheid die je gebruikt is dan ook groter, en de gemiddelde ontwikkelingstijd is gemiddeld 16 tot 18 maanden voor mannetjes en gemiddeld 9 maanden voor vrouwtjes (wat nog aanleunt tegen Xylotrupes).
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

:? Hmm als dat maar geen kamer vragen worden :oops: Verdorie ik dacht dat ze op 13 maanden zaten... Toch maar even met het hoofd in de boeken zakken... Heb ze zelf overigens ook gehad...
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Is er eigenlijk iemand die momenteel Allomyrina dichotoma heeft? Ik had ze bijna besteld bij Kingdom of Beetle, maar daar heb ik maar van afgezien door berichten hier.
Titus
Imago

Bericht door Titus »

Ik heb ze in kweek maar mijn volwassenen zijn al van vorig jaar. (oud dus)

Heel leuke soort.

Momenteel probeer ik een aantal verse koppeltjes vast te krijgen.
(niet bij Kingdom)
Mocht het lukken dan plaats ik hier op het forum wel een berichtje.
An inordinate fondness of beetles.
Plaats reactie