Beginnerskevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
andries
L2

Beginnerskevers

Bericht door andries »

Hallo,
ik ben me wat aan het orienteren op het vlak van kevers, wat is een beginnerssoort die in een bak van 60x30x30 kan inclusief verlichting.
Kan ik gewone grond nemen uit het bos met wat takjes en blaadjes?
Kan ik de kevers hun gang laten gaan qua voortplanting ? (Daarmee bedoel ik de kevers leggen eitjes en ik laat de eitjes zitten tot ze volwassen zijn)
Dit zijn mijn voornaamste vragen;d
alvast bedankt

grtz Andries
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Sam
Megasoma actaeon

Bericht door Sam »

Bijna alle ondersoorten van Pachnoda, Eudicella, Chlorocala,.. dit zijn ook de makkelijkste te kweken.

Het best is dat je onvolwassen kevers koopt, larven dus. Als je volwassen kevers koopt kan het zijn dat je kevers al na een week sterven, want je weet dan niet hoe oud de dieren zijn.
Bladhumus, dus de humus van het bos onder de bladeren, is het beste voedsel voor die larven, werd mij hier verteld. Dat materiaal kan je dan in een plastic opbergbox doen, met gaatjes erin, en dan kunnen de larven er in. Rot without kan je ook in de bak doen maar dat is niet per se nodig voor deze soorten.
Als je kevers volwassen zijn kunnen ze in je terra op humus. Daarop kan je bladeren, takken, boomschors en alles wat je zelf mooi vind leggen. Als je dan kleine larven vind zet je die best weer in een aparte opbergbox.

Dit is allemaal kort uitgelegd, maar er zijn meer dingen waar je op moet letten, bv. dat je je humus niet te dicht bij landbouwgebied haalt, omdat de grond daar besproeid kan zijn. Daarom raad ik je zeker aan om de caresheets van de meer ervaren kwekers eens te lezen.
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

inderdaad pachnoda eudicella en chlorocala soorten. en voor de rest kan je ook in de caresheet van de rozenkevers nemen hier op het forum ;)
andries
L2

Bericht door andries »

oke dankuwel voor de antwoorden.
Maar hoe kan ik aan de larven geraken want hier in mijn buurt wordt dar niet aangeboden ;o
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Sam
Megasoma actaeon

Bericht door Sam »

Pachnoda marginata peregrina kan je kopen in veel dierenwinkels.

Op het forum zijn er kevers in de aanbieding bv.
viewtopic.php?f=10&t=767

Er zijn ook nog online winkels: coleoptera xxl, la ferme aux coleos,...
Ook op beurzen kom je soms kevers tegen.
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Kijk maar gewoon bij de juiste rubriek. ;) Je zal uiteindelijk wel iets vinden.
Zowel volwassen kevers als keverlarven zijn niet steeds overvloedig in de aanbieding, dus het duurt wel steeds even eer er wat aangeboden wordt.
Plaats reactie