Mijn opgezette kevers.
Mijn opgezette kevers.
Ik ga hier in het vervolg al mijn opgezette kevers plaatsen. Ik heb net een van de overleden derbyana mannetjes opgezet. Dit is de eerste keer dat ik een kever met de klauwtjes open zet (normaal gezien zet ik ze met een naald vast en liggen ze plat. Dus niet uitgespreid) dit had ik eens in een paar video's gezien dus ik wou het eens proberen. ik ben er wel blij mee maar ik weet niet helemaal welke manier ik mooier vind.
Het ander mannetje heb ik nog niet gedaan omdat ie nog hele minieme bewegingen maakt met zijn voelsprieten. Het kan natuurlijk zijn dat het wat nawerking van de zenuwen zijn maar voor de zekerheid wacht ik nog even tot hij wat stijver word en 100% zeker dood is. Deze ga ik met de vleugels dicht doen. En de andere 2, als ze dood zijn, ook. Ik heb helaas niet genoeg plaats meer in mijn dozen om all mijn kevers met gespreide vleugels op te zetten. Van de vrouwtjes doe ik dan uiteindelijk hetzelfde. 1 met open vleugels, de rest dicht. (Ze zijn trouwens in aankomst. Zouden morgen of overmorgen moeten toekomen. Dus behalve als ik echt enorme pech heb, en de 2 overblijvende mannetjes in die tijd sterven, zou dit moeten goed komen)
Het ander mannetje heb ik nog niet gedaan omdat ie nog hele minieme bewegingen maakt met zijn voelsprieten. Het kan natuurlijk zijn dat het wat nawerking van de zenuwen zijn maar voor de zekerheid wacht ik nog even tot hij wat stijver word en 100% zeker dood is. Deze ga ik met de vleugels dicht doen. En de andere 2, als ze dood zijn, ook. Ik heb helaas niet genoeg plaats meer in mijn dozen om all mijn kevers met gespreide vleugels op te zetten. Van de vrouwtjes doe ik dan uiteindelijk hetzelfde. 1 met open vleugels, de rest dicht. (Ze zijn trouwens in aankomst. Zouden morgen of overmorgen moeten toekomen. Dus behalve als ik echt enorme pech heb, en de 2 overblijvende mannetjes in die tijd sterven, zou dit moeten goed komen)
- Bijlagen
-
- 20250828_193040.jpg (60.22 KiB) 656 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Nice
knap gedaan die vleugels.

Bedankt!
-
- Cyclommatus elaphus
Hoe krijg je onbeschadigd in vredesnaam de vleugels eruit? Dat gesloten zit best wel strak lijkt me.
Als alles flexibel genoeg is (en de dekschilden dus ook) kan je die lichtjes opheffen. Of het abdomen wat naar beneden buigen. Hangt ervan af wat het beste meewerkt. En dan met een fijn pincet of de kop van een naald de vleugels er uit glijden. Is een stuk makkelijker dan het lijkt. Ik heb het vroeger nog met kevertje van zo'n 5 millimeter gedaan en dat was een stuk moeilijker
toen waren mijn vingers ook wel iets kleiner dus zou er nu waarschijnlijk meer moeite mee hebben.

-
- Cyclommatus elaphus
Oké dat word wat met me bouwvakkersklauwenElias schreef: do 28 aug 2025, 23:59 Als alles flexibel genoeg is (en de dekschilden dus ook) kan je die lichtjes opheffen. Of het abdomen wat naar beneden buigen. Hangt ervan af wat het beste meewerkt. En dan met een fijn pincet of de kop van een naald de vleugels er uit glijden. Is een stuk makkelijker dan het lijkt. Ik heb het vroeger nog met kevertje van zo'n 5 millimeter gedaan en dat was een stuk moeilijkertoen waren mijn vingers ook wel iets kleiner dus zou er nu waarschijnlijk meer moeite mee hebben.

Ik ga het ook proberen bij de volgende.
(Ff tussendoor ik ga ervanuit dat je vrouwelijke derbys echt wel optijd jouw mannetjes treffen maar mocht het toch spaak lopen stuur ff een Pbtje)
Mooi om te zien Elias, en dit vergt ook wel de benodigde concentratie. Heel erg benieuwd naar je verzameling en hoe je dit allemaal doet.
Leuk.
Leuk.
Bedankt. Ik dacht van eens gewoon alles te tonen wat ik heb. Kan misschien wel tof zijn om te zien voor jullie. Ik hoop dat het ok is dat het niet allemaal kevers zijn
de eerste 2 dozen zijn allemaal inheemse insecten. Een doos voor vlinders en een doos voor de rest. Deze heb ik allemaal dood gevonden of gekregen van mensen die ze dood gevonden hadden. Een groot deel is afkomstig van de serre van mijn vader waar geregeld insecten in vliegen die dan sterven door de warmte (wel een heel stuk minder de laatste 2 jaar helaas. Het is een beetje droevig aan het worden hoe weinig ik zie) de andere 2 dozen met kevers, de atlaskever en de 2e doos met vlinders zijn grotendeels exotische soorten die ik gekocht heb en zelf heb opgezet. (Op de pachnoda en de dagpauwogen na) maar ik ben van plan dit niet meer te doen aangezien je helaas nooit kunt weten of ze ethisch verkregen zijn. Vanaf nu gaan er alleen insecten in mijn collectie waarvan ik weet dat ze niet door mensen zijn gedood puur om op te zetten. De 2 grote motten komen wel van een kweker dus die hebben hun leven kunnen uitleven. En ten slotte is er nog een schorpioen die het huisdier was van een vriend en toen ze overleed mocht ik ze hebben om op te zetten. En ik plaats ook nog wat voorbeelden van kleine kevers met vleugels open. Daar was inderdaad veel concentratie voor nodig. Met een naald heb ik de dekschildjes voorzichtig opengeprutst en dan de vleugeltjes er uit gedaan en die dan met een papiertje en naalden er rond vastgezet.

- Bijlagen
-
- 20241207_152404.jpg (135.76 KiB) 242 keer bekeken
-
- 20250830_213639.jpg (116.67 KiB) 242 keer bekeken
De gekochte exotische soorten:
- Bijlagen
-
- 20250830_213428.jpg (69.09 KiB) 242 keer bekeken
-
- 20250830_213552.jpg (64.8 KiB) 242 keer bekeken
-
- 20250830_213621.jpg (88.44 KiB) 242 keer bekeken
De atlaskever (chalcosoma caucasus dacht ik dat het was) en de schorpioen (Aziatische bosschorpioen)
- Bijlagen
-
- 20250830_213518.jpg (373.25 KiB) 242 keer bekeken
-
- 20250830_213507.jpg (371.38 KiB) 242 keer bekeken