Hallo,
Ik ben Elias ik heb recent mijn eerste keverlarven gekocht. Het zijn dicronorhina derbyana. En ik heb ze ongeveer 1 en een halve maand nu. Volgens mij zijn ze alle vijf l3 momenteel maar van de kleinste ben ik niet 100%zeker. In het begin ging het minder en is helaas een van de zes gesneuveld maar ik heb hun heating setup veranderd en nu lijken ze het allemaal goed te doen. De kleinste van de vijf is nu ongeveer even groot als de grootste was toen ik ze pas had. Ze zitten momenteel in een 10 liter bak met een mengeling van voornamelijk rot beukenblad met ook wat eikenblad in gemengd. Ik zag hier ergens dat ze op een gegeven moment ook witrot hout nodig hebben. Wanneer zou dit zo ongeveer zijn of doe ik het er best al bij de volgende keer ik ze controleer? Ik denk dat ik ze dan ook ga wegen. Voor zover ik weet kan je aan hun gewicht een beetje zien of ze dicht zijn bij verpoppen. Hoeveel gram zou dat zo ongeveer zijn voor dicronorhina derbyana?
Nieuw hier
Hallo Elias,
Welkom op het forum.
Leuk dat je al begonnen bent met kevers. De soort Dicronorhina derbyana is een mooie soort om mee te beginnen. Hopelijk ga je ze alle vijf tot imago's krijgen, zodat je kan doorkweken. Hoe was jouw "heating setup" eerst, toen het niet goed ging? Over witrothout, je kan dat er nu al wat doorheen mengen, je hoeft niet te wachten tot een bepaald stadium. Als ze het niet eten blijft het gewoon in het substraat totdat ze het wel eten.
Veel van de informatie die je zoekt kan je hier op het forum vinden, dus veel plezier hier!
Pim
Welkom op het forum.
Leuk dat je al begonnen bent met kevers. De soort Dicronorhina derbyana is een mooie soort om mee te beginnen. Hopelijk ga je ze alle vijf tot imago's krijgen, zodat je kan doorkweken. Hoe was jouw "heating setup" eerst, toen het niet goed ging? Over witrothout, je kan dat er nu al wat doorheen mengen, je hoeft niet te wachten tot een bepaald stadium. Als ze het niet eten blijft het gewoon in het substraat totdat ze het wel eten.
Veel van de informatie die je zoekt kan je hier op het forum vinden, dus veel plezier hier!
Pim
Bedankt. Het zou inderdaad tof zijn als ik van imagos weer nieuwe larven kan krijgen (wel best niet teveel omdat ik niet enorm veel plaats heb ervoor. Maar ik kan er ook altijd weggeven dus ik denk niet dat dat echt een probleem zal zijn). Voor de temperatuur gebruik ik een warmtemat. Ik weet dat kamertemperatuur normaal gezien ok zou moeten zijn maar we verwarmen niet veel thuis dus soms zakt de temperatuur wel onder 15 graden. De warmtemat zat eerst onder de bak met larven maar op het internet heb ik gezien dat ze, als het te warm is, juist dieper graven wat natuurlijk een probleem is. Nu hangt de warmtemat aan de zijkant en is ze ook wat lager van temperatuur en dit lijkt te werken.