Welkom, Protaetia speciosa cyanichlora

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze zijn werkelijk prachtig Pim ! Wat een kleur zeg 😍
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: za 18 jul 2020, 22:59Dat schijnt wel invloed te hebben op de nakweek. Ik ben heel benieuwd of je verschil merkt.
Dat wordt geroepen ja. Het niet geven van een diapauze zou ook leiden tot het niet gelijktijdig uitkomen van de kevers. Toch zijn mijn larven binnen twee maanden allemaal kever geworden. Bij andere soorten is dat vaak meer verspreid. Er wordt zoveel geroepen...

Een paar jaar geleden werd geroepen dat je flake soil niet moest vermengen met ander type substraat. Heb ik wel geprobeerd (met blad en witrothout bijvoorbeeld) en het werkt ook goed. Experimenteren is dus gewoon aan te raden.

Qua voortplanting gaat het met deze soort dus redelijk goed tot nu, hoewel ik nooit zal weten of er al meer larven geweest zouden zijn met een diapauze.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Toch mooi wat er allemaal geroepen wordt op internet. Het niet vermengen van flake soil en bladsubstraat heb ik nog niet eerder gehoord. Lijkt me ook nergens goed voor overigens, dus het zal niet voor niets al naar het rijk der fabelen verwezen zijn.

Wat die diapauze betreft denk ik dat er niet heel veel verschil zal zijn. Het is voor insecten een manier om ongunstige tijden te overleven en bijvoorbeeld de winter goed door te komen. Het is een toestand die vrijwel uitsluitend gereguleerd wordt door externe stimuli zoals temperatuur en vochtigheid en met name veel processen (metabolisme/morfogenese) vertraagd of stil zet. Wat dat betreft is het een reactie op seizoenale veranderingen en een manier om hun cyclus te timen. Gezien er bij ons in de kweek geen extreem veranderende omstandigheden zijn is een diapauze dus ook niet nodig.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat bij imago's die in diapauze gaan het invloed kan hebben op de ontwikkeling van de geslachtsorganen.(Dynastes tityus blijft bijvoorbeeld na het uitkomen nog maanden in diapauze in de cocon zitten voordat deze uitkomt. Dat doen ze om de winter door te komen en in het voorjaar uit de grond te komen.) Bij larven die een diapauze doorlopen zal het weinig verschil maken, want die moeten toch nog de hele verpopping door. En zoals bij die Protaetia van jou zie je dat ze gewoon eitjes leggen die uitkomen, dus die geslachtsorganen werken prima.

Mogelijk heeft het een effect op de vitaliteit van je kevers. Maar ook dit zal niet desastreus zijn, want dan verwacht ik dat je dat tijdens de verpopping al zou moeten merken, gezien dat een veel complexer proces is dat veel meer energie kost. Dan zou je al moeten merken dat een groot deel van de larven die niet in diapauze geweest zijn niet door de verpopping komen en larven die wel in diapauze geweest zijn het beter doen. Maar dat is dus ook niet het geval geweest blijkbaar.

Dat zo'n diapauze noodzakelijk is lijkt dus sowieso al niet juist te zijn. Of het een grote invloed heeft op de hoeveelheid nakweek blijft dus nog even een vraag. Al heb ik daar zo m'n bedenkingen bij. :)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helder betoog Bas. Geen speld tussen te krijgen en ik vermoed dan ook dat je helemaal gelijk hebt.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hummm dus diapauze niet nodig.
Ook maar doen dan zonder.
Kijken ook het ook met de Protaetia cuprea cuprea ook wil
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Op zich natuurlijk niets mis met proberen de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen in gevangenschap. Bij sommige soorten is dat volgens mij ook echt noodzakelijk. Ik meen dat meikevers simpelweg niet verpoppen als je ze bij kamertemperatuur houdt en dat ze 1 of 2 winters met vrieskou nodig hebben om hun cyclus te doorlopen. Maar het zal niet altijd nodig zijn. Heb hier ook al jaren een kweekgroep Protaetia cuprea obscura en die gaan gewoon continu door zonder diapauze. Ondanks dat het pas de eerste ronde bij mij in huis is doen deze Protaetia niveoguttata het blijkbaar ook prima zonder diapauze, al moet ik nog even afwachten hoe het gaat met het produceren van nakweek.
Bijlagen
DSC_9113 copy.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mooie soort Bas
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

bas schreef: zo 19 jul 2020, 11:20Het niet vermengen van flake soil en bladsubstraat heb ik nog niet eerder gehoord.
Stond op de zakken flake soil die ik jaren geleden kocht.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Net weer even de bakken nagekeken. Heb uiteindelijk 8 kevers uit de 11 larven die ik gekocht heb en bijna 60 larven. De kevers gaan nog goed, dus er zullen nog wel wat meer larven komen. Gaat lekker zo.

Mij werd in een Facebook groep verweten dat ik ze geen diapauze gegeven had en ze dus niet tegelijkertijd zouden uitkomen en zeker minder eitjes zouden leggen. Is gelukkig nog niets van gebleken.
Bijlagen
IMG_20200725_132512.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Dat is toch een mooi aantal en zelfs nog groeiende.
Fijn dat het goed gaat zonder diapauze.
En als alleen het gelijkmatig uitkomen het voordeel is vraag ik me dus af of het echt nodig is.
Plaats reactie