Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

René Verheij schreef: zo 02 mar 2025, 20:02 Weer lkkr wezen struinen veel rottend eik en vergaan hout gezien ook giga boomstronken en ben benieuwd of er in de zomer hier nasicornis rondwandeld in het westerpark zoetermeer.

Voor nu deze tegengekomen lijkt op een kniptor.
Inderdaad een kniptor, leuk om lekker te struinen in de natuur!
Afgelopen zondag kwamen wij alleen nog maar slakkenaaskevers en een hoornaar koningin tegen
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

Elias schreef: ma 03 mar 2025, 13:47 Hallo. Ik heb laatst nog eens mijn larven gecontroleerd en de grootste leek al wat dikker te worden in het achterwerk wat, als ik het goed begrijp, een teken is dat het niet erg lang meer zal duren tot deze verpopt. Daarom zou ik dus al willen kijken voor een bak voor als ze imagos zijn maar ik vroeg mij af hoe je voorkomt dat er rouwmuggen in de bak komen? Aangezien imagos licht nodig hebben en een grotere bak kan je ze moeilijk in een kussensloop steken. Je kan natuurlijk de luchtgaten bedekken met iets waar de muggen niet doorkunnen maar dan is er nog steeds wat ruimte tussen de rand van de doos en het deksel (behalve bij luchtdichte dozen maar die lijken mij wat te duur en er is een redelijke kans dat er al rouwmuglarven in het substraat zitten aangezien ik het van buiten haal dus heeft het weinig zin om meer geld uit te geven aan iets wat ze buitenhoud als ze er sowiezo al zijn). Komt het er op neer om gewoon de bovenste laag substraat wat droger te houden en mogelijks roofmijten toe te voegen? Of zijn er nog andere opties?
Als het substraat droog genoeg is heb je geen last van rouwvliegen, anders zijn aaltjes tegen rouwvliegen en een beetje geduld de oplossing.
René Verheij
Pop

Bericht door René Verheij »

GuBre schreef: ma 03 mar 2025, 21:17
René Verheij schreef: zo 02 mar 2025, 20:02 Weer lkkr wezen struinen veel rottend eik en vergaan hout gezien ook giga boomstronken en ben benieuwd of er in de zomer hier nasicornis rondwandeld in het westerpark zoetermeer.

Voor nu deze tegengekomen lijkt op een kniptor.
Inderdaad een kniptor, leuk om lekker te struinen in de natuur!
Afgelopen zondag kwamen wij alleen nog maar slakkenaaskevers en een hoornaar koningin tegen
Ja ff deruit altijd leuk , in de randstad is het qua insecten niet best merk ik , ik heb veel vlinders gekweekt in mijn jeugd zowel in als uitheems en dat is altijd een goeie reflectie geweest op hoe het ervoor staat.
Bij mijn vader in Groningen, omstreken Winschoten zie ik op vlinderstruiken kolibrie, distel, dagpauwoog, aurailia en admiraalvlinders verjaagd worden door hoornaars, terwijl de korenbouten jagen . (Keizerlibellen)
Genoeg voeding vooral brandnetels lkkr laten staan.
In meijendel naast Scheveningen zaten vroeger zoveel soorten blauwtjes en sint jakobsvlinders, meerdere beervlinder soorten.
Nu sporadisch das niet ok vind ik en het ligt vooral aan het cultiveren voor toerisme merk ik.
René Verheij
Pop

Laat ik het zo stellen, ik heb nog meegemaakt dat ik in schilderswijk denhaag een balkonkast opentrok en zonder dollen zeker kleine 300 dagpauwoog/admiraalvlinders zag overwinteren!
Das ondenkbaar nu .
René Verheij
Pop

Ik had een vraag betreft lamprima adolphinae.
Kan het zo zijn dat een vrouwtje een mannetje ontloopt omdat ze nog niet geslachtsrijp is?

Inmiddels het koppeltje samen gevoegd omdat ik er geen vertrouwen in had in de grote kweekbak en nu wil de man in een kleinere bak heel graag maar zij heeft er duidelijk weinig trek in en gaat er steeds vandoor.

Misschien ook ooit is iemand hier ervaren met wellicht oplossingen?
Kokkieshome
Ei

Bericht door Kokkieshome »

Goedemiddag!
Ik heb op het moment derby larven, kan iemand mij vertellen hoe groot/zwaar ze ongeveer zijn op het moment dat ze gaan poppen?

Groetjes Martin
Elias
L1

Bericht door Elias »

Kokkieshome schreef: ma 31 mar 2025, 13:15 Goedemiddag!
Ik heb op het moment derby larven, kan iemand mij vertellen hoe groot/zwaar ze ongeveer zijn op het moment dat ze gaan poppen?

Groetjes Martin

Ik weet het niet zeker want die van mij zijn nog niet verpopt maar gebaseerd op hoe ze er nu uitzien en popgewichten van andere soorten denk ik ergens rond de 20 gram. Maar als je een zekerder antwoord wil wacht je best tot iemand met meer ervaring antwoord.
René Verheij
Pop

Hoe groot is de behuizing wenselijk voor eudicella's en dicronorhina's L3 ?

Als je bijvoorbeeld 5L bakken neemt hoeveel larven dan per bak ?
Eudicella's doen volgens mij meer aan kannibalisme als dicronorhina's zover ik hier kan vinden.

Betreft eudicella schultzeorum en hornimani L1/2
En dicronorhina micans en derbyana L3.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

René Verheij schreef: vr 11 apr 2025, 23:25 Hoe groot is de behuizing wenselijk voor eudicella's en dicronorhina's L3 ?

Eudicella's doen volgens mij meer aan kannibalisme als dicronorhina's zover ik hier kan vinden.

Hornimani is totaal niet kannibalistisch. Die heb ik altijd in zeer dichtbevolkte bakken kunnen houden. Het substraat gaat er dan wel snel doorheen dus dat moet je dan wat regelmatiger verversen.
René Verheij
Pop

Capsicum schreef: za 12 apr 2025, 22:43
René Verheij schreef: vr 11 apr 2025, 23:25 Hoe groot is de behuizing wenselijk voor eudicella's en dicronorhina's L3 ?

Hornimani is totaal niet kannibalistisch. Die heb ik altijd in zeer dichtbevolkte bakken kunnen houden. Het substraat gaat er dan wel snel doorheen dus dat moet je dan wat regelmatiger verversen.
Ah super!
Ik zal schultzeorum 10 per 5L doen en als ze te groot worden zoals micans nu heb ik er 3 per 5L gedaan.
Plaats reactie