Oh sorry, Coconnen zijn leeg. Na een paar weken het substraat helemaal nageplozen, omdat iemand zei dat ze ook een tijdje eerst ondergronds konden blijven voordat ze naar boven komen, maar ik heb geen kever gevonden.Pim schreef: vr 14 feb 2025, 13:33 Wat bedoel je met "leeg"? Zijn de coconnen leeg? Is het substraat leeg?
Het grote kleine vragen topic
Ok, lege coconnen en geen kevers is wel raar. Geen idee wat daar aan de hand is.
Hoe ziet je terrarium eruit?Suzanne78 schreef: zo 16 feb 2025, 14:57Oh sorry, Coconnen zijn leeg. Na een paar weken het substraat helemaal nageplozen, omdat iemand zei dat ze ook een tijdje eerst ondergronds konden blijven voordat ze naar boven komen, maar ik heb geen kever gevonden.Pim schreef: vr 14 feb 2025, 13:33 Wat bedoel je met "leeg"? Zijn de coconnen leeg? Is het substraat leeg?
Hoe sluit je die af?
Waren de cocons open of heb jij ze geopend?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Ik heb in een post hierboven mij terrarium gepost. Ik heb deze op de beurs erbij gekocht. Was een complete set lijkt me dat ze er echt niet uit kunnen. Coconnen lagen bovenop het zand. Heb ze alleen verlegd en later dus gezien dat ze open en leeg waren. Ik heb er niks mee gedaan.Harald schreef: ma 17 feb 2025, 18:07Hoe ziet je terrarium eruit?Suzanne78 schreef: zo 16 feb 2025, 14:57Oh sorry, Coconnen zijn leeg. Na een paar weken het substraat helemaal nageplozen, omdat iemand zei dat ze ook een tijdje eerst ondergronds konden blijven voordat ze naar boven komen, maar ik heb geen kever gevonden.Pim schreef: vr 14 feb 2025, 13:33 Wat bedoel je met "leeg"? Zijn de coconnen leeg? Is het substraat leeg?
Hoe sluit je die af?
Waren de cocons open of heb jij ze geopend?
- Bijlagen
-
- image.jpg (122.11 KiB) 2371 keer bekeken
Vandaag deze lege cocon gevonden en ik denk dat dit de bijbehorende kever is. Ik ben echt benieuwd wat er nu misgaat in mijn bak. Er staan ook zo’n vruchtenpotje in de bak, maar daar is ook nog niemand aangeweest.
- Bijlagen
-
- image.jpg (194.89 KiB) 2370 keer bekeken
Het ziet er wat mij betreft te vochtig uit. Poppen kunnen daar niet tegen.
Toch lastig om aan de hand van foto's te bepalen wat er fout gaat.
Bovenop de grond verpoppen is in ieder geval geen goed teken.
Zoals Pim zegt lijkt het te nat te zijn maar te warm is ook een optie.
Staat de zon op de bak (zon door glas kan de temperatuur snel doen oplopen in een gesloten terrarium)
of staat deze bijvoorbeeld boven de verwarming?
Bovenop de grond verpoppen is in ieder geval geen goed teken.
Zoals Pim zegt lijkt het te nat te zijn maar te warm is ook een optie.
Staat de zon op de bak (zon door glas kan de temperatuur snel doen oplopen in een gesloten terrarium)
of staat deze bijvoorbeeld boven de verwarming?
Stichting Artisklas Haarlem
-
- Pop
Goededag allemaal, sinds kort begonnen en best wel explosief hopende leuke kweekgroepen op te zetten.
Nu kan ik weinig vinden over deze soort cheirolasia burkei wel inmiddels dat ze in zwerffase droog zand nodig hebben om te verpoppen maarja dan vraag ik me af watvoor zand (bijv korrelgrootte)heb hier wel alvast 2 kg droge leem ik dacht meng het door een mengsel flakesoil en bladsubstraat en gelijkmatig wat zanderiger aan de andere zijde van de kweek bak te maken en dan ene kant vochtiger dan het zand gedeelte.
En is er sprake van kannibalisme ?
Het idee is om 8 larven in een kweekbak van 45L
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nu kan ik weinig vinden over deze soort cheirolasia burkei wel inmiddels dat ze in zwerffase droog zand nodig hebben om te verpoppen maarja dan vraag ik me af watvoor zand (bijv korrelgrootte)heb hier wel alvast 2 kg droge leem ik dacht meng het door een mengsel flakesoil en bladsubstraat en gelijkmatig wat zanderiger aan de andere zijde van de kweek bak te maken en dan ene kant vochtiger dan het zand gedeelte.
En is er sprake van kannibalisme ?
Het idee is om 8 larven in een kweekbak van 45L
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
- Pop
Weer lkkr wezen struinen veel rottend eik en vergaan hout gezien ook giga boomstronken en ben benieuwd of er in de zomer hier nasicornis rondwandeld in het westerpark zoetermeer.
Voor nu deze tegengekomen lijkt op een kniptor.
Voor nu deze tegengekomen lijkt op een kniptor.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250302_133944_Gallery.jpg (134.78 KiB) 2140 keer bekeken
-
- Screenshot_20250302_134653_Gallery.jpg (62.51 KiB) 2140 keer bekeken
Hallo. Ik heb laatst nog eens mijn larven gecontroleerd en de grootste leek al wat dikker te worden in het achterwerk wat, als ik het goed begrijp, een teken is dat het niet erg lang meer zal duren tot deze verpopt. Daarom zou ik dus al willen kijken voor een bak voor als ze imagos zijn maar ik vroeg mij af hoe je voorkomt dat er rouwmuggen in de bak komen? Aangezien imagos licht nodig hebben en een grotere bak kan je ze moeilijk in een kussensloop steken. Je kan natuurlijk de luchtgaten bedekken met iets waar de muggen niet doorkunnen maar dan is er nog steeds wat ruimte tussen de rand van de doos en het deksel (behalve bij luchtdichte dozen maar die lijken mij wat te duur en er is een redelijke kans dat er al rouwmuglarven in het substraat zitten aangezien ik het van buiten haal dus heeft het weinig zin om meer geld uit te geven aan iets wat ze buitenhoud als ze er sowiezo al zijn). Komt het er op neer om gewoon de bovenste laag substraat wat droger te houden en mogelijks roofmijten toe te voegen? Of zijn er nog andere opties?