Dicronorhina derbyana larven
Net weer eens de derbyanas ververst. Ze doen het zeer goed op een paar achterblijvertjes na. Ze zaten tot nu toe met zo'n 45 in een 20 liter bak maar nu heb ik de grootste van de kleinere gescheiden ook beide in een 20 liter bak. Ik heb ook een paar van de grote gewogen om een idee te hebben van hun vooruitgang. Deze zitten nu tussen de 7 en 10 gram dus ze gaan eigenlijk echt snel. Bij de vorige generatie was de zwaarste 16 gram op het einde. De oudste zijn nu zo'n 4 maanden dus als ze tegen dit tempo blijven groeien denk ik dat ik relatief snel weer imago's heb. Erg blij dat ik op zen minst met deze geen problemen heb 
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Mooi zo, word langzamerhand wel steeds drukker bij je zo te horen
Ik hou ze per 5 stuks op 4,5L nu dat werkt beter voor mij merk ik om te monitoren qua substraat en bijvoeren.
Ook al echt dikkertjes erbij zitten.
Ik merk wel dat over het algemeen dicronorhina's er langer over doen dan eudicella's in hun popperiode terwijl ze niet veel groter zijn .
Ik hou ze per 5 stuks op 4,5L nu dat werkt beter voor mij merk ik om te monitoren qua substraat en bijvoeren.
Ook al echt dikkertjes erbij zitten.
Ik merk wel dat over het algemeen dicronorhina's er langer over doen dan eudicella's in hun popperiode terwijl ze niet veel groter zijn .
Haha ja, heb in het totaal denk ik een stuk of 160 larven van alle soorten samen. Maar ik vind ze toch wel een stuk groter dan eudicellas. Maar hangt er natuurlijk ook van af welke soort edicella. Eudicella gralli is bijvoorbeeld ook flink wat groter dan hornimanni niet? Ik vind de dicronorhinas met hun 5 cm max echt wel al groot dus ik snap dat ze er wat langer over doen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ja ok , hornimani is een kleine soort maar schultzeorum,trilineata interruptefasciata en inderdaad gralli zijn niet veel kleiner dan derbyana wel kortere poten. Micans daarintegen is weer een stuk groter als derbyana .Elias schreef: zo 22 feb 2026, 21:29 Haha ja, heb in het totaal denk ik een stuk of 160 larven van alle soorten samen. Maar ik vind ze toch wel een stuk groter dan eudicellas. Maar hangt er natuurlijk ook van af welke soort edicella. Eudicella gralli is bijvoorbeeld ook flink wat groter dan hornimanni niet? Ik vind de dicronorhinas met hun 5 cm max echt wel al groot dus ik snap dat ze er wat langer over doen.
Maar hoop dat het goed uitpakt en je veel imago's dalijk hebt
Bedankt! En komt wel goed. Maar teveel imagos is ook niet de bedoeling dus het plan is om er eerst nog wat kwijt te spelen
denk dat ik er een stuk of 20 zelf ga houden, de rest gaan op 2dehands. Maar ik wacht nog even tot de temperaturen beter zijn. Op zich is 20 nog steeds wat veel maar ik wil niet weer met het probleem zitten dat ik aleen maar mannetjes of vrouwtjes heb dus vandaar. Als de verhouding goed uitkomt ga ik misschien ook wat van de imagos verkopen. Want deze kweken nogal hard en ik heb momenteel niet de capaciteit om erg grote hoeveelheden bij te houden dus het moet well een klein beetje binnen de perken blijven 
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
20x L3 is heel erg normaal en ook wel de standaard/ het minimum voor een kweekgroep .
Het blijft altijd een risico hoeveel komen er uit,en ze sexen geeft enigzins een redelijke zekerheid.
Ik doe er niet aan teveel twijfel vaak .
Ik ga denkik richting de 30 tegenwoordig want het kan ook zomaar is tegenvallen iets wat ik ook mee maak met simpele soorten zoals pachnoda's en protaetia's. Zo heb je der 300 en zo heb je niks .
Het blijft altijd een risico hoeveel komen er uit,en ze sexen geeft enigzins een redelijke zekerheid.
Ik doe er niet aan teveel twijfel vaak .
Ik ga denkik richting de 30 tegenwoordig want het kan ook zomaar is tegenvallen iets wat ik ook mee maak met simpele soorten zoals pachnoda's en protaetia's. Zo heb je der 300 en zo heb je niks .