Prosopocoilus giraffa keisukei
Net voor de eerste keer een mannelijke l3 gezien. Ik zit mij al de hele tijd af te vragen welke nu mannetjes zijn en welke vrouwtjes van degene die ik soms aan de zijkant van hun bakje zie en nu weet ik het. Er is een mannetje dat altijd verstopt zat opgedoken aan de zijkant van zijn bakje en het verschil is overduidelijk. al de rest waren dus vrouwtjes. Wat een gigantisch hoofd dat dat beestje heeft. Is dan wel voorlopig mijn enige mannetje voor zover ik weet (behalve misschien die dat ik gevonden had net toen ie verveld was dus daar kon ik het niet goed bij zien) maar er zijn er nog een paar die verstopt zitten en ik heb nog wat kleinere larfjes dus ik heb goede hoop op nog wat extra mannetjes. Zal wel voor wat grotere containers moeten kijken voor deze want die waar ze nu in zitten zijn maar 10 cm in diameter en ze hebben zeker 15 cm nodig. Maar ik denk dat ik gewoon van die twee liter bakjes van de action ga gebruiken hiervoor zijn goedkoop en lijken mij wel goed van formaat. (Nog een foto bijgevoegd maar ze is niet zo goed helaas)
- Bijlagen
-
- 20260107_140938.jpg (375.34 KiB) 41 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik zou voor een mannelijke larve hetzelfde aanhouden wat ik doe bij dorcus.
4,5L bak van de action halen.
Ik merk dat op witrothout en flakesoil de larven veel langzamer groeien dan op kinshi terwijl kinshi ook niet altijd gunstig is echt pas vanaf L2 eerder gaan ze vaak dood.
Ik denk dat vochtgehalte ook heel erg meespeelt, dorcus bijvoorbeeld kan echt zeiknat gehouden worden ben ik achter en bij prosopocoilus giraffa weet ik dat nog niet.
4,5L bak van de action halen.
Ik merk dat op witrothout en flakesoil de larven veel langzamer groeien dan op kinshi terwijl kinshi ook niet altijd gunstig is echt pas vanaf L2 eerder gaan ze vaak dood.
Ik denk dat vochtgehalte ook heel erg meespeelt, dorcus bijvoorbeeld kan echt zeiknat gehouden worden ben ik achter en bij prosopocoilus giraffa weet ik dat nog niet.
Bij mij is hun flake soil aan de drogere kant en voor zover ik zie doen ze het er goed op. En ik dacht voor een niet te groot formaat te gaan voor de containers om niet te veel flake soil te verbruiken maar op zich komt het op hetzelfde neer maar dan met langere periodes tussen substraat verversen voor de grotere bak? Hoeveel tijd zou er dan tussen moeten? Heb laatst ook nog eens een paar video's terug bekeken van mountain forest beetle en zijn kinshi vs flake soil experiment. Is helaas geen duidelijk resultaat uit gekomen doordat de flake soil larven voor een of andere reden bijna allemaal dood gegaan zijn maar deze zijn wel groter geworden dan de kinshi larven. En in kinshi deden ze er ook minder lang over. Of toch als ik het mij juist herriner
heb ik zelf weinig aan omdat ik geen kinshi heb. Maar is voor jouw misschien interessant.