eerste poging om flake soil te maken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Het wel grof substraat dat is nu goed te zien .

Ik vond het bij mij maar langzaam gaan maar wat mij heel er opviel door ons kinshi experiment op beginnend flakesoil is dat het sneller fermenteerd zonder rare luchtjes.
Ik heb dan ook een groot deel gebruikt waar de kinshizwam niet verder groeide gewoon de zwammen/vrucht eraf geschept en het substraat gebruikt.
Elias
L3

Bericht door Elias »

Ja het is inderdaad wel aan de grove kant wat mijn grootste twijfel is of het nu wel of niet goed is. Maar als larven van nog veel grovere stukken witrot hout kunnen eten ga ik ervan uit dat dit ook wel ok zal zijn zolang het maar genoeg gefermenteerd is. En volgens mij lukt dit wel. Er zitten hier en daar grotere cilindervormige stukjes hout in en deze beginnen steeds makkelijker met de hand in stukjes te doen net zoals bij witrot hout.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: do 26 jun 2025, 21:33 Ja het is inderdaad wel aan de grove kant wat mijn grootste twijfel is of het nu wel of niet goed is. Maar als larven van nog veel grovere stukken witrot hout kunnen eten ga ik ervan uit dat dit ook wel ok zal zijn zolang het maar genoeg gefermenteerd is. En volgens mij lukt dit wel. Er zitten hier en daar grotere cilindervormige stukjes hout in en deze beginnen steeds makkelijker met de hand in stukjes te doen net zoals bij witrot hout.
Ja ik vind het ook moeilijk te bepalen wanneer het als voedsel op te dienen.
Ik geloof wel dat als het eenmaal in een broedbak zit dat het sneller fermenteerd omdat er meer condensatie is en vaak vermengd met al ouder substraat ongeacht het soort substraat.
Ik durf het nog niet zo snel aan larven te geven daar ben ik nog te onzeker voor.
Plaats reactie