Ze zijn vrij ok te kweken, maar het is vooral moeilijk om ze echt groot te krijgen! Om "major" volwassen kevers te verkrijgen moet je echt wel de perfecte samenstelling hebben wat betreft substraat. De larven eten voornamelijk witrot of vermolmd wit hout van eik/beuk (best) maar ook es/esdoorn/hazelaar/tammekastanje (minder geprefereerd). Dit meng je echter best door met een beetje bevochtigd humus om de vochtigheid in stand te houden.
De larven zijn ook vrij aggressief, vooral in hun L3 stadium waarbij ze zelfs zichzelf durven kapot bijten bij te veel verstoring.
Wat ik was vergeten te vertellen over deze mooie keversoort is dat je ze best zo goed mogelijk voert tijdens het L1 en L2 stadium. Dit bepaalt blijkbaar hoe groot de larf uiteindelijk kan worden in het L3 stadium. We hebben nu enkele nakomelingen in kweek en het gaat erg goed, zelfs met een hoeveelheid humus toegevoegd aan het substraat (vnl. fijn vermolmd hout) is er geen probleem.
Wij hebben ze ook in kweek momenteel 22 L1 larven en nog 18 eieren, plus wat er nog in de bak ligt.
Het is inderdaad een mooie soort, maar tom is het niet altijd zo dat goed voeren van het begin af, bijna altijd mooie eind resultaten geefdt.
Wij geven ze op het moment veel vermolmd hout met wat bladhumus en flake soil.
Ze groeien goed, foto s volgen de camera doet wat gek, kan wel foto s maken maar krijg ze niet van de kaart morgen eens naar de winkel.
Klopt allemaal, maar Chalcosoma sp. is zeer gevoelig in de eerste 2 stadia wat betreft kwalitatief voer. Het schijnt dat de larf dan zijn groeicapaciteiten verkrijgt terwijl andere soorten ook in L3 stadium steeds verder kunnen groeien (afhankelijk van het substraat natuurlijk). Inderdaad, zoals Arne zegt, het genetisch aspect is erg belangrijk, maar voor deze soorten is het niet moeilijk wildvangdieren te verkrijgen.
Even half offtopic,
ik dacht dat het voor elke soort in L1 en L2 stadium erg belangrijk is goed voer te hebben,
hetzij ivm de groei, hetzij met de hoorn, hetzij met de grootte van het imago???
Niet specifiek berust op de Chalcosoma bedoel ik