Dicronorhina derbyana larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Meer blad als bij mij viel me op . Ik zal is substraat fotograferen bij mij misschien worden we er allebei wijzer van .

Bladsubstraat uit het bos word nu steeds moeilijker merk ik wel ook misschien omdat ik weinig tijd heb ervoor. Morgenavond weer ff tijd om te zoeken gelukkig.

Heb nog meer vragen want bij mij zijn ze nog steeds niet gepopt namelijk.
Elias
L2

Bericht door Elias »

René Verheij schreef: zo 11 mei 2025, 21:25 Meer blad als bij mij viel me op . Ik zal is substraat fotograferen bij mij misschien worden we er allebei wijzer van .

Bladsubstraat uit het bos word nu steeds moeilijker merk ik wel ook misschien omdat ik weinig tijd heb ervoor. Morgenavond weer ff tijd om te zoeken gelukkig.

Heb nog meer vragen want bij mij zijn ze nog steeds niet gepopt namelijk.
Maar die van u zijn ook 1/2 maandjes jonger dan die van mij dacht ik toch? Dus misschien daarom dat het wat langer duurt. Ik heb ook de 2 laatste controles voor ik de cocons vond in de bak gekeken denkende dat er wel een kans kon zijn dat ze verpopt zouden zijn en in beide gevallen was dit toen niet zo. Dus misschien hebben die van u ook gewoon nog een maandje of 2 nodig. Ik heb nooit een echt een opvallendere gele kleur waargenomen maar ze lijken, toch bij mij, voor het verpoppen wat af te vallen. Dus misschien kunt u zich daarop baseren. Alhoewel ik hier helemaal niet zeker van ben want bij de laatste controle was er 1 wat afgevallen maar de andere die nu verpopt is niet. En nu zijn er weer 2 die wat zijn afgevallen maar die zijn nog niet verpopt Dus misschien heeft het helemaal niets met elkaar te maken. Maar als die 2 die dit keer zijn afgevallen binnen een maandje ofzo ook een cocon hebben gemaakt ga ik er van uit dat het waarschijnlijk wel met elkaar te maken heeft.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ok! Alle info superblij mee ,echt waar ! Maar hou alsjeblieft op met U !

Ik ga me nou oud voelen :lol:

Ik ga ff kijken of ik morgen ff foto's kan maken van mijn poppen en aankomend weekend de larven wegen en de verschillen bekijken.

Der is inderdaad 1 a 2 maanden verschil en ik heb geen haast . Ik ben trouwens ook benieuwd hoe het met de blauwe soort gaat en jouw vraag hier op het forum waar ik geduldig op wacht.
Elias
L2

Bericht door Elias »

Ah mijn excuses. Ik ben het gewend om mensen met u aan te spreken door school enzo en mails sturen naar leerkrachten. Ik zal er op proberen letten om dat niet meer te doen :lol:
Elias
L2

Bericht door Elias »

Toen ik ze gevonden had en ik de ene oppakte begon ie vanbinnen snel heen en weer te bewegen. En het maakte een beetje een ritselend geluid. Zou dit dan nog een larve geweest zijn of is deze misschien al een kever? En in de andere voelde ik niets bewegen, waarvan ik ook ergens heb gezien dat, als je niets hoort rollen ofzo, dat het mischien al een kever is die zich wat meer vastzet in de cocon dan een pop die er losser in ligt. Het substraat waarin ze verpopt zijn was ook aan de vochtige kant dus zou het misschien helpen om een gaatje te maken in de pop zodat het overtollige vocht (als het er is) kan ontsnappen? Misschien is dit onderbewust gewoon een excuus om eens te piepen maar ik wil ook zo goed mogelijk ervoor zorgen dat ze goed uitkomen. Maar misschien ben ik er gewoon weer te veel over aan het nadenken en moet ik ze gewoon gerust laten maar het is toch moeilijk. Ik denk dat ik ze toch maar minstens een maand met rust laat behalve als iemand met meer ervaring het er mee eens is dat een gaatje maken misschien een goed idee is.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Als je wat voelt tijdens het draaien is hij/zij in ze cocon.als je niets voelt in zeker de 1e maand is het nog een larve deze kan ook wild bewegen erin heb ik bij me mtu's gehad gauw weer afgedekt en hopen op geen beschadigingen.
Ik zou zeker 6weken wachten .
Als die dan massief aanvoelt zie je of de kever al kever is .

Geduld hebben is moeilijk :lol:
Elias
L2

Bericht door Elias »

Ok, bedankt. Dan is het dus gewoon wachten. Inderdaad heel moeilijk :lol:
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Vandaag weeris de larven gewogen 3 bakken en de onderste is de blauwe versie. Schrok me kapot kleine larven en een pop ,zit ik de verkeerde bak te wegen Stephanorrhina Guttata :lol:
Bijlagen
20250515_144310.jpg
20250515_144310.jpg (59.37 KiB) 124 keer bekeken
Elias
L2

Bericht door Elias »

mooi, ze zijn wel goed op weg denk ik. die van mij zijn zo rond 15 gram verpopt dus ik denk niet dat je nog echt super lang moet wachten. misschien nog 2/3 maandjes denk ik gebaseerd op die van mij.
Plaats reactie