Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Anke
L2

Bericht door Anke »

Peter schreef:Kunnen de kevers rechtstreeks op de lamp gaan zitten Anke?
Nee, de kevers kunnen niet op de lamp zitten. Ik zal het nog eens wat duidelijker proberen uit te leggen ;). Op het terrarium staat de lamp, met de kap op het glas (dus het breedste gedeelte van de lamp). Hoop dat het zo beter is?
Pim schreef:Hoi Anke,

Bij deze soort denk ik dat de kever wellicht iets ouder was dan de verkoper je heeft doen geloven. Stress van de reis komt volgnes mij niet vaak voor, tenzij je ze enorm door elkaar geschud hebt. Dat zal je wel niet gedaan hebben, toch? Qua andere zaken (voer e.d.) heb je het prima voor elkaar, dus daar kan het niet aan liggen.

Groeten,

Pim
Nee, ze zijn netjes op schoot gebleven tijdens de rit terug ;)
Chlorocala africana africana
Petra
Parend imago

Bericht door Petra »

@ Sam,

bij mij zijn er inmiddels 1 man en 2 vrouwen uit, met een 3e vrouw op komst, die is er al half uit.
1 man en 1 vrouw hadden een half open cocon en die werden idd donkerder in de pop en vervolgens zijn ze eruit gekomen,
het heeft niet langer dan 1 dag geduurd, de vrouw die nu nog half in de pop zit knabbelt op d'r gemakkie en neemt er
de tijd voor maar ze leeft wel en is redelijk actief.

Ik ben bang dat het niet zo goed klinkt, kan je een paar foto's maken?
Zowel van je bakje waar ze in liggen als de cocons ingezoemd??

Magnetronnen doe ik ook, voordeel is dat ik niemand heb die klaagt,
moeder woon ik al een aardige tijd niet meer bij en manlief vind het allemaal prima :D
Het is zoals Hansje ook al zegt redelijk tijdrovend, maar ook ik heb het er voor over omdat alles nu wel echt dood is.
Een hakselaar lijkt me fantasctisch, scheelt een hoop tijd met het hout wat ik met de hand vermaal,
maar het kost ook een bek geld.
Het leuke is dat iedereen een eigen manier heeft en juist door al die manieren kan je voor jezelf een goede manier behalen.
Het heeft mij echt een flinke tijd gekost maar ik heb nu dan eindelijk door hoe het spelletje werkt en wordt beloond met een leuke kweek.
Maar mocht ik ooit een hakselaar voor een prikkie tegenkomen zal ik het zeker niet laten schieten :lol: :P :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Wat vervelend Anke ! Het is altijd balen als er wat dood gaat maar zo snel na aanschaf is extra l*llig om het maar even zo uit te drukken... Zo te horen doe je niets fout qua opstelling van je bak. Het word dan moeilijk de reden te achterhalen, ook jonge dieren kunnen zonder duidelijke oorzaak sterven. Overigens hebben ze nu een nieuwe naam, de groene heten nu Chlorocala africana africana en de paarse heten nu Chlorocala africana oertzeni ;-)
Anke
L2

Bericht door Anke »

Hansje Pansje schreef:Wat vervelend Anke ! Het is altijd balen als er wat dood gaat maar zo snel na aanschaf is extra l*llig om het maar even zo uit te drukken... Zo te horen doe je niets fout qua opstelling van je bak. Het word dan moeilijk de reden te achterhalen, ook jonge dieren kunnen zonder duidelijke oorzaak sterven. Overigens hebben ze nu een nieuwe naam, de groene heten nu Chlorocala africana africana en de paarse heten nu Chlorocala africana oertzeni ;-)
Ja, ik hoop dat het bij deze ene dode kever blijft! Wel grappig dat ze deze kevers omgedoopt hebben (was het al een paar keer in andere rijken tegengekomen)
Chlorocala africana africana
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Ja ze wisselen regelmatig ! Gelukkig checkt Pim ze regelmatig zodat we altijd up to date de beurs op gaan ! Is wel irritant... heb je net al die namen in je koppie zitten moet je weer naar een nieuwe naam omschakelen ! Zijn ook altijd van die fijne namen die je zo makkelijk je strotje uit krijgt... Vanmiddag ook weer de fout in gegaan met de Chalcosoma caucasus die nu weer Chalcosoma chirion is... Moet het zo nog even gaan veranderen :-)
Petra
Parend imago

Bericht door Petra »

Sam, hoe staat het ervoor???
Je eigen gras is groener dan je denkt
Sam
Megasoma actaeon

Bericht door Sam »

Niet zo goed,4 poppen zijn misvormd door te vochtige omstandigheden, en nog een paar andere door andere domme foutjes en soms ook gewoon pech. Maar van mijn fouten heb ik geleerd, dus ik verwacht nu nog 5 (:oops:) gezonde kevers. Ze gaan bijna uitkomen, want ze beginnen kleur te krijgen. Als ik nu nog nakweek heb ben ik al blij. Ik moet het bij de volgende kweek wel beter doen, want zoveel sterftes... :evil:
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Dat is spijtig te horen Sam ! Een troost, dit overkomt vele in het begin. Het is altijd zoeken naar de juiste balans en je leert nou eenmaal met vallen en opstaan. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander soms niet...
Bas Z
L1

Bericht door Bas Z »

Vraagje :P

Gisterochtend heb ik twee stukjes banaan in mijn larvenbak(rozenkevers) gedaan ongeveer 2cm van de bodem af.
Vanavond ff gekeken of het aangevreten was, en er was niet van gegeten.
Ben ook geen larven tegen gekomen(allen bij de stukje banaan gekeken), klopt dit wel?

Gaat dus om mijn L3 rozenkevers.
Wil niet te veel in de bak rommelen omdat ik bang ben de boel te verstoren,of valt dat wel mee??

Gr Bas Z
indiaantje
L2

Bericht door indiaantje »

als je bak goed voorzien is van bladeren en rot hout , denk ik dat ze eerst naar die voorkeur zullen gaan
als ik fout ben , hoor ik het graag

grtz
mark
Plaats reactie