Het grote kleine vragen topic
Denk ik ook, 5 dagen is te lang; normaal gezien duurt het dichtvouwen van de dekschilden een halfuur tot enkele uren.
Het substraat leek mij inderdaad erg vochtig (zelfs nat) op de foto.
Daarentegen kunnen jouw kevers het misschien overleven; heb je foto's?
Het substraat leek mij inderdaad erg vochtig (zelfs nat) op de foto.
Daarentegen kunnen jouw kevers het misschien overleven; heb je foto's?
Beste Mensen,
Ik vroeg me af of ik ergens kevers kan vinden/krijgen die vlees eten, bijvoorbeeld dode muizen en ratten. Ik heb namelijk wel eens wat over wat niet meer ingevroren mag worden, dus ik hoop dat jullie een paar goede aanraders weten, het liefste zou ik kevers willen die ongeveer de grote hebben van pachnoda's of iets groter. Ik hoor graag wat, bestaat deze kever en is die 'houdzaam'.
Mvg Mike
Ik vroeg me af of ik ergens kevers kan vinden/krijgen die vlees eten, bijvoorbeeld dode muizen en ratten. Ik heb namelijk wel eens wat over wat niet meer ingevroren mag worden, dus ik hoop dat jullie een paar goede aanraders weten, het liefste zou ik kevers willen die ongeveer de grote hebben van pachnoda's of iets groter. Ik hoor graag wat, bestaat deze kever en is die 'houdzaam'.
Mvg Mike
De meeste loopkevers zijn vleeseters. Alleen de hoeveelheden lijken me niet in verhouding met wat je over hebt. Zover ik weet eet een beetje loopkevers een worm of een slak maar geen hele muis. Natuurlijk heb je ook doodgravertjes maar die begraven de muis in de grond en gaan er dan een lange tijd op teren.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
oh oke, dat gaat dus heel erg stinken.
Wat voor kevers gebruiken mensen om bijvoorbeeld een skelet schoon te eten?
Wat voor kevers gebruiken mensen om bijvoorbeeld een skelet schoon te eten?
-
- L3
Om een skelet schoon te krijgen kun je wel mieren gebruiken.
Van kevers zou ik dat niet weten..
Mvg Arne
Van kevers zou ik dat niet weten..
Mvg Arne
Moriowormen is ook mogelijk geloof ik. Verder kun je hem in een netjes in de vijver hangen zodat waterbeestjes het schoon eten, maar allemaal niet zo heel erg fris. 

Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
fris is het zeker niet, maar toch zou ik het wel gaaf vinden om dat in zijn werking te zien gaan. Als ik muizen of ratten over heb omdat bijv. een slang niet heeft gegeten is het ook wel eens apart om te zien hoe die beestjes me rat opeten.
Thnx voor de info
Thnx voor de info
Vraagje: Ik heb gisteren 5 kevers gekocht (Chlorocala smaragdina), ze zitten in een terrarium met humus (bosgrond) met een kuipje beetle jelly en twee takken om in te klimmen (bosgrond besproei ik met water). Op het terrarium heb ik een lamp staan (15 W, eentje die je met de kap naar onder op het terrarium zet). Nu vond ik er net eentje dood. Ligt het dan aan de opstelling, of was de kever toch oud (verkoper zei dat ze pas net imago waren), of misschien nog stress van de reis? Alvast bedankt!
Chlorocala africana africana
Kunnen de kevers rechtstreeks op de lamp gaan zitten Anke? Ik snap je verhaal niet helemaal. Als ze op een te heet oppervlak kunnen zitten zouden ze dood kunnen gaan (zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt). Verder kan stress van het reizen misschien een oorzaak zijn, ouderdom of gebrek aan voeding (maar je hebt beetlejelly dus dat zou het ook niet mogen zijn).
Je kunt wel eventueel een plak appel erbij leggen om te kijken of ze daar meer van eten. Ik denk dat kevers bepaald voedsel wennen en dan moeite hebben met de overgang naar een bepaald voedsel hoewel ik dat nooit echt ervaren heb.
Ouderdom is natuurlijk altijd mogelijk, kevers komen niet allemaal tegelijk uit dus als een groepje koopt zit er altijd variatie in de ouderdom.
Je kunt wel eventueel een plak appel erbij leggen om te kijken of ze daar meer van eten. Ik denk dat kevers bepaald voedsel wennen en dan moeite hebben met de overgang naar een bepaald voedsel hoewel ik dat nooit echt ervaren heb.
Ouderdom is natuurlijk altijd mogelijk, kevers komen niet allemaal tegelijk uit dus als een groepje koopt zit er altijd variatie in de ouderdom.
Hoi Anke,
Bij deze soort denk ik dat de kever wellicht iets ouder was dan de verkoper je heeft doen geloven. Stress van de reis komt volgens mij niet vaak voor, tenzij je ze enorm door elkaar geschud hebt. Dat zal je wel niet gedaan hebben, toch? Qua andere zaken (voer e.d.) heb je het prima voor elkaar, dus daar kan het niet aan liggen.
Groeten,
Pim
Bij deze soort denk ik dat de kever wellicht iets ouder was dan de verkoper je heeft doen geloven. Stress van de reis komt volgens mij niet vaak voor, tenzij je ze enorm door elkaar geschud hebt. Dat zal je wel niet gedaan hebben, toch? Qua andere zaken (voer e.d.) heb je het prima voor elkaar, dus daar kan het niet aan liggen.
Groeten,
Pim