Geen tijd gehad om de larven te voeren en hopelijk word ik daar niet op afgestraft.
Morgenochtend eerst alles voeren en dan verder met werk aan de tuin.
Ik heb wel een nieuw experiment op 10L binnenkort.
Ik heb veel kleigrond in m'n tuin af moeten graven en een deel apart gehouden.
Het heeft een hele grote dichtheid en ik merkte dat de goliathuslarven in 10L het niet erg vonden dat ik onderin het substraat aanstampde .
Er komt een soort apart verblijf dan met een tunnel naar de oppervlakte dus ik ben benieuwd als ik die harde grond in zeg 4 x10L zou doen onderin hoe die larven zich dan ontwikkelen of hoe hun gedrag dan is.
Ik hoop dat ze krachtige genoeg zijn daarin te graven maar ik moet het proberen omdat ik wel denk dat er weer iets uit te halen valt ook misschien wel qua verpopping
Goliathus goliatus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
- Bijlagen
-
- 20260621_003547.jpg (189.32 KiB) 96 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
1x begin L3 verloren in een 1L bak.
Één L3 25gr larve op 5L gezet met een bonk klei. Om te proberen.
Één L3 25gr larve op 5L gezet met een bonk klei. Om te proberen.
Ik ben benieuwd naar het schema bij jou! Ik vermoed dat hoge temperaturen er voor zorgen dat ze eerder aan hun cocon willen beginnen en we hebben veel warm weer gehad. Ik heb nu 2 vrouwen van 38 gram in de cocon en een man van 44/45. Sinds het warm is beginnen er meer te wanderen, lijkt het. Ik zou willen dat ik de temperatuur stabiel kon houden door het jaar heen, maar ik heb momenteel niet de middelen om dat met heet weer voor elkaar te krijgen...René Verheij schreef: wo 17 jun 2026, 22:07 Vanochtend derest gevoerd en groeit goed. 2 van de 9x L3 op 10L stagneren een beetje 27 en 30gr blijven hangen in gewicht na 10 dagen.
Ik zie iedere keer groeispurten en weer even pauze hoe dat zit weet ik niet .
De grootste is nu 39.45gr mannelijke larve.
Als ik Capsicum z'n maanden tel en vergelijk met de mijne zou ik ergens in december de eerste richting coconfase moeten hebben maar blijft gissen vooralsnog.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Ik heb zojuist alle larven op 10L substraat in de schuur gezet. Ze vinden de koelere ruimte niet fijn ookal is dat ook zo'n 22 graden en wellicht meer .Capsicum schreef: zo 21 jun 2026, 20:13Ik ben benieuwd naar het schema bij jou! Ik vermoed dat hoge temperaturen er voor zorgen dat ze eerder aan hun cocon willen beginnen en we hebben veel warm weer gehad. Ik heb nu 2 vrouwen van 38 gram in de cocon en een man van 44/45. Sinds het warm is beginnen er meer te wanderen, lijkt het. Ik zou willen dat ik de temperatuur stabiel kon houden door het jaar heen, maar ik heb momenteel niet de middelen om dat met heet weer voor elkaar te krijgen...René Verheij schreef: wo 17 jun 2026, 22:07 Vanochtend derest gevoerd en groeit goed. 2 van de 9x L3 op 10L stagneren een beetje 27 en 30gr blijven hangen in gewicht na 10 dagen.
Ik zie iedere keer groeispurten en weer even pauze hoe dat zit weet ik niet .
De grootste is nu 39.45gr mannelijke larve.
Als ik Capsicum z'n maanden tel en vergelijk met de mijne zou ik ergens in december de eerste richting coconfase moeten hebben maar blijft gissen vooralsnog.
Ik merk het omdat ze stagneren in gewicht terwijl alles in de schuur toeneemt.
Deze soort houd van goed vochtig en hoge temperaturen merk ik 30gr vinden ze helemaal niet erg .
Mijn zwaarste is nu 39gr + en daarin gestagneert en het geslacht nog niet gecheckt maar wel al het voer op .
Ik heb ditmaal extra gammarus sticks,losse gammarus en gedroogde zijderupsen er bijgedaan het voordeel was wel dat ik nu veel minder mijten had omdat uiteraard alles opgegeten was maar ik mer wel kleine verschillen ook qua comfort in larven op bladsubstraat met natte aarde, deze zijn veel bewegelijker en ik meen dat het eikenbladsubstraat ook aangetast is .
Meestal zijn de larven passief maar je moet niet naar ze blazen als je ze vast hebt
Ik deed het voor de weegschaal even de aarde eraf blazen maar dan zijn ze heel snel in een soort schijn bijtbeweging en dan schrik ik weer want al genoeg mtu's in me vingers gehad inmiddels en die voel je wel.
Ik heb veel blauwe klei random gemixt door het substraat om te kijken of het ze bevordert.
Ik heb bij cheirolasia burkei regelmatig leemzand toegevoegd en alles is verteerd naar een soort zwart gruis en dat is iets waar ik ook naar aan het kijken ben (voedingsstoffen uit substraat niet organisch maar mineralen)
Ze zijn al heel erg groot en superdruk .
Heb jij het larvensubstraat van de Goliathus dan ook vochtiger? Ik geef ze trouwens ook gedroogde gammarus in combinatie met de koipellets.René Verheij schreef: zo 21 jun 2026, 21:06Ik heb zojuist alle larven op 10L substraat in de schuur gezet. Ze vinden de koelere ruimte niet fijn ookal is dat ook zo'n 22 graden en wellicht meer .Capsicum schreef: zo 21 jun 2026, 20:13Ik ben benieuwd naar het schema bij jou! Ik vermoed dat hoge temperaturen er voor zorgen dat ze eerder aan hun cocon willen beginnen en we hebben veel warm weer gehad. Ik heb nu 2 vrouwen van 38 gram in de cocon en een man van 44/45. Sinds het warm is beginnen er meer te wanderen, lijkt het. Ik zou willen dat ik de temperatuur stabiel kon houden door het jaar heen, maar ik heb momenteel niet de middelen om dat met heet weer voor elkaar te krijgen...René Verheij schreef: wo 17 jun 2026, 22:07 Vanochtend derest gevoerd en groeit goed. 2 van de 9x L3 op 10L stagneren een beetje 27 en 30gr blijven hangen in gewicht na 10 dagen.
Ik zie iedere keer groeispurten en weer even pauze hoe dat zit weet ik niet .
De grootste is nu 39.45gr mannelijke larve.
Als ik Capsicum z'n maanden tel en vergelijk met de mijne zou ik ergens in december de eerste richting coconfase moeten hebben maar blijft gissen vooralsnog.
Ik merk het omdat ze stagneren in gewicht terwijl alles in de schuur toeneemt.
Deze soort houd van goed vochtig en hoge temperaturen merk ik 30gr vinden ze helemaal niet erg .
Mijn zwaarste is nu 39gr + en daarin gestagneert en het geslacht nog niet gecheckt maar wel al het voer op .
Ik heb ditmaal extra gammarus sticks,losse gammarus en gedroogde zijderupsen er bijgedaan het voordeel was wel dat ik nu veel minder mijten had omdat uiteraard alles opgegeten was maar ik mer wel kleine verschillen ook qua comfort in larven op bladsubstraat met natte aarde, deze zijn veel bewegelijker en ik meen dat het eikenbladsubstraat ook aangetast is .
Meestal zijn de larven passief maar je moet niet naar ze blazen als je ze vast hebt![]()
Ik deed het voor de weegschaal even de aarde eraf blazen maar dan zijn ze heel snel in een soort schijn bijtbeweging en dan schrik ik weer want al genoeg mtu's in me vingers gehad inmiddels en die voel je wel.
Ik heb veel blauwe klei random gemixt door het substraat om te kijken of het ze bevordert.
Ik heb bij cheirolasia burkei regelmatig leemzand toegevoegd en alles is verteerd naar een soort zwart gruis en dat is iets waar ik ook naar aan het kijken ben (voedingsstoffen uit substraat niet organisch maar mineralen)
Ze zijn al heel erg groot en superdruk .
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Ik merk dat de larven zelf een soort aardachtig/potgrondachtig substraat goed handvochtig dus dat het een klomp blijft bij samenknijpen echt wel actievere en beter groeiende larven geeft .Capsicum schreef: zo 21 jun 2026, 21:20Heb jij het larvensubstraat van de Goliathus dan ook vochtiger? Ik geef ze trouwens ook gedroogde gammarus in combinatie met de koipellets.René Verheij schreef: zo 21 jun 2026, 21:06Ik heb zojuist alle larven op 10L substraat in de schuur gezet. Ze vinden de koelere ruimte niet fijn ookal is dat ook zo'n 22 graden en wellicht meer .Capsicum schreef: zo 21 jun 2026, 20:13
Ik ben benieuwd naar het schema bij jou! Ik vermoed dat hoge temperaturen er voor zorgen dat ze eerder aan hun cocon willen beginnen en we hebben veel warm weer gehad. Ik heb nu 2 vrouwen van 38 gram in de cocon en een man van 44/45. Sinds het warm is beginnen er meer te wanderen, lijkt het. Ik zou willen dat ik de temperatuur stabiel kon houden door het jaar heen, maar ik heb momenteel niet de middelen om dat met heet weer voor elkaar te krijgen...
Ik merk het omdat ze stagneren in gewicht terwijl alles in de schuur toeneemt.
Deze soort houd van goed vochtig en hoge temperaturen merk ik 30gr vinden ze helemaal niet erg .
Mijn zwaarste is nu 39gr + en daarin gestagneert en het geslacht nog niet gecheckt maar wel al het voer op .
Ik heb ditmaal extra gammarus sticks,losse gammarus en gedroogde zijderupsen er bijgedaan het voordeel was wel dat ik nu veel minder mijten had omdat uiteraard alles opgegeten was maar ik mer wel kleine verschillen ook qua comfort in larven op bladsubstraat met natte aarde, deze zijn veel bewegelijker en ik meen dat het eikenbladsubstraat ook aangetast is .
Meestal zijn de larven passief maar je moet niet naar ze blazen als je ze vast hebt![]()
Ik deed het voor de weegschaal even de aarde eraf blazen maar dan zijn ze heel snel in een soort schijn bijtbeweging en dan schrik ik weer want al genoeg mtu's in me vingers gehad inmiddels en die voel je wel.
Ik heb veel blauwe klei random gemixt door het substraat om te kijken of het ze bevordert.
Ik heb bij cheirolasia burkei regelmatig leemzand toegevoegd en alles is verteerd naar een soort zwart gruis en dat is iets waar ik ook naar aan het kijken ben (voedingsstoffen uit substraat niet organisch maar mineralen)
Ze zijn al heel erg groot en superdruk .
Ik had er een hoop die toch echt wel droog stonden en die niet perse minder hard gegroeid maar wel veel minder bewegelijk .
Ik heb een mannelijke prosopocoilus savagei larve echt water zien drinken en ernaar zien zoeken dus vocht word wel degelijk tot zich genomen .
Wat nu gelijk mij doet denken wat zou ik toe kunnen voegen aan water ? Het gaat wel heel erg ver natuurlijk maar ik denk wel dat bepaalde stoffen doorsijpelen met een regenbui en dat sommige soorten zo specifiek hun eierleg daarop bepalen dat hun nakomelingen het juiste binnen krijgen, of dat bij goliathus zo is weet niemand volgens mij maar ik ben wel aan het kijken wat maakt het verschil en vocht is er één van.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Ik had ook voor eierleg een substraat van fijngezeefd oud substraat vanuit meerdere cetoniinae soorten en dat is gewoon aarde wat veel vocht vasthoudt en dat aangestampt handmatig voor 7cm en 15cm los erop met wat blad en een random bruinrothoutblok met mos erop .de man er week op week af erbij of soms iets langer afhankelijk van de activiteiten en drang beetje op de tast aankijken wat wijsheid is gaf een mooi resultaat.
Maar dat de helft niks word vanuit eierleg verbaast me ook wel weer .
Ik denk dat in de natuur één derde verlies is door niet uitkomen en uiteindelijk zal veel ten prooi vallen en een klein deel overleven.
Met wat ik nu weet zou ik meer larven hebben denk ik door meer vochtmanagement zogezegd.
Maar dat de helft niks word vanuit eierleg verbaast me ook wel weer .
Ik denk dat in de natuur één derde verlies is door niet uitkomen en uiteindelijk zal veel ten prooi vallen en een klein deel overleven.
Met wat ik nu weet zou ik meer larven hebben denk ik door meer vochtmanagement zogezegd.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Stom gezicht ook! Met de deur open zitten terwijl pasgeleden ik de boel met veel pijn en moeite op temperatuur probeerde te houden.
- Bijlagen
-
- 20260621_225031.jpg (170.54 KiB) 45 keer bekeken

