Kevers voor experimenten mbt vleermuis echolocatie
De kevers uit morio wormen ( Zophobas morio ), gaan die vliegen zoals de Pachnodas? Eudicella ziet er goed uit qua grootte, dus dat moet kunnen. Zijn die duur? Ik heb de pachnodas gekregen, wat ons budget natuurlijk bespaard 

redelijk wat mensen hier op het forum hebben ze. ik ook maar ik heb er geen over.
Eudicella's zijn niet zo duur maar wel populairder dus wat lastiger te krijgen (omdat men ze liever houd dan weggeeft). Nog groter is Mecynorhinella ugandensis maar deze zijn wel prijzig. Misschien kun je die kopen van iemand die alleen mannetjes heeft of iets dergelijks.
Ik weet niet of moriokevers vliegen, volgens mij niet. Maar daar kan iemand anders misschien uitsluitsel over geven.
Ik weet niet of moriokevers vliegen, volgens mij niet. Maar daar kan iemand anders misschien uitsluitsel over geven.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
We zijn niet zo zeer op zoek naar veel grotere kevers. De grootte van de P. Marginata is eigenlijk goed. Kleiner mag ook (vandaar mijn oog op de Z. Morio, en ook omdat die goed te verkrijgen zijn).
De vorm van Eudicella's lijkt me nogal gelijkaardig aan die van de P. Marginata? Of zijn de vleugels toevallig anders van vorm (bv, twee actieve vleugelparen of zo). We zouden namelijk ook willen zien of we de verschillende soorten op basis van de echo-treinen kunnen herkennen, en daarvoor willen we eerst goed verschillende soorten bekijken, en vervolgens overstappen op gelijkaardige soorten.
De vorm van Eudicella's lijkt me nogal gelijkaardig aan die van de P. Marginata? Of zijn de vleugels toevallig anders van vorm (bv, twee actieve vleugelparen of zo). We zouden namelijk ook willen zien of we de verschillende soorten op basis van de echo-treinen kunnen herkennen, en daarvoor willen we eerst goed verschillende soorten bekijken, en vervolgens overstappen op gelijkaardige soorten.
ik heb alleen gemerkt dat eudicella's met vliegen een lagere zoem produceren dan pachnoda's. misschien kan je hier iets mee?
Misschien Chlorocala africana?
Deze zijn ongeveer 2 cm, maar qua vorm, gedrag,... is deze hetzelfde als Pachnoda.
Deze zijn ongeveer 2 cm, maar qua vorm, gedrag,... is deze hetzelfde als Pachnoda.
Dat ze een lagere zoem produceren is goed nieuws, dat betekent namelijk dat de frequentie van hun vleugelslag lager is dan bij de Pachnodas. Dat is interessant voor onze metingen. Ik ga een paar Eudicellas proberen te pakken te krijgen. Zouden ze op de beurs in Houten deze zondag te vinden zijn?
Ik durf je het niet te garanderen maar er zijn wel wat forumleden aanwezig. Misschien even je vraag stellen in het topic over de beurs: viewtopic.php?f=36&t=518&start=20
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.