Truffel schreef: ma 25 aug 2025, 18:33
Goede keuze voor bio assay
Ja ik wilde natuurlijk eerst pachnoda marginata peregrina als voorbeeld gebruiken maar bedacht me ineens dat pachnoda fissipunctum echt veel sneller consumeert dus dat ik daaruit veel eerder een conclusie zal krijgen.
Fissipunctum is nog sneller of gelijk als iskuulka.
Deze zijn binnen 4 maanden in pop en poptijd duurt één maand dus in 5 maanden heb je imago's terwijl deze minstens net zolang leven dat vind ik best bijzonder voor zo'n relatief kleine soort en is niet vergelijkbaar met mtu's die er veel langer over doen maar vrijwel dezelfde levensduur hebben als imago.
Wat ik me wel afvraag is dat de bladmulch gemaakt is van gecomposteerde beukenbladeren. Als het blad te ver gecomposteerd is, zit er weinig voeding voor de larven meer in. Ik ben benieuwd naar jouw experiment!
Pim schreef: ma 25 aug 2025, 23:12
Wat ik me wel afvraag is dat de bladmulch gemaakt is van gecomposteerde beukenbladeren. Als het blad te ver gecomposteerd is, zit er weinig voeding voor de larven meer in. Ik ben benieuwd naar jouw experiment!
Ja dat is dus ook mijn zorg , ik ben ook nog terug naar de receptie gegaan omdat het substraat niet overeen kwam met het plaatje waarmee geadverteerd werd waarin echt blad te zien was!
Maarja das een foto werd laconiek gezegd! Afhankelijk van de resultaten dat terzijde ga ik denkik toch weer verder kijken aangezien het niet is wat ik zocht.
Als je niets probeert weet je niets
René Verheij schreef: ma 25 aug 2025, 23:36
Ja dat is dus ook mijn zorg , ik ben ook nog terug naar de receptie gegaan omdat het substraat niet overeen kwam met het plaatje waarmee geadverteerd werd waarin echt blad te zien was!
Maarja das een foto werd laconiek gezegd! Afhankelijk van de resultaten dat terzijde ga ik denkik toch weer verder kijken aangezien het niet is wat ik zocht.
Zou handig zijn als je bladsubstraat in zo'n hoeveelheden kan kopen. Een paar liter in een zakje doen en die kun je op Vivarium zo voor €5,- verkopen. Daar verbaas ik mij elke keer weer over.
Dat het materiaal aardig gecomposteerd is, lijkt mij geen probleem. Sterker nog, beter wat verder afgebroken, dan vermalen verse bladeren. Zelfs het meest vergruisde substraat wordt gewoon gegeten en ik begrijp dan ook totaal niet waarom je oud substraat zou moeten weggooien. In de natuur vind je keverlarven ook in de humuslaag en niet in het blad. Bovendien is flake soil ook niets anders dan kunstmatig gecomposteerd hout. Het composteren zorgt er juist voor dat voedingsstoffen vrijkomen.
Wat echter wel iets is om rekening mee te houden is dat je niet weet wat er in mulch-mengsel zit. Daar kan van alles tussen zitten waar je larven niets aan hebben of wat slecht voor ze is. Groenafval, pesticiden en andere soorten troep. En ook dan is de éne batch de andere niet.
Ik ben enigzins angstig voor eventueel bemesting en ik ben inderdaad opzoek naar kuub zakken vol hummus maar dat is nog niet gelukt ik ga denk ik gewoon met een kuubzak naar het bos.
Net weer 5 puinzakken eikenblad geraapt in 5 min tijd vlakbij een klus van me, terwijl het park bij mij achter echt de natuur al het bladafval opgevreten heeft in een maand tijd.
Wel komisch , mensen kijken van wat staatie die maffe bouwvakker nou te doen in de bosjes?
René Verheij schreef: ma 25 aug 2025, 23:36
Erg jammer, klonk veel belovend
Inderdaad maar ik mocht ook niet over het terrein rondkijken ivm veiligheid dat was wel jammer maar ik zag ook niet echt wat ik zocht eerlijk gezegd zo 123 ff brutaal verder op het terrein rondgereden.
Afgelopen middag kwam er politie in de straat om alles af te zetten. Zie ik vervolgens een paar bussen met oranje zwaailampen en borden over zwaar transport. Een immens grote mammoet voertuig stopt pal voor mij deur en een grote hijskraan volgt al snel. Allemaal mensen op straat om te kijken wat er gaande is, dit zie je niet elke dag.....
Hartelijk bedankt René dit is iets héél véél meer dan een liter!