eerste poging om flake soil te maken
-
- Imago
Het enige waar ik je nog in kan helpen is dat schijnbaar nylon geweven zakken ideaal zijn ze zijn namelijk luchtdoorlatend.
Hier voel ik ook bijna geen warmteverschil met buiten maar ruikt nog steeds goed en wel al lichte verkleuring aan de gang.
Hier voel ik ook bijna geen warmteverschil met buiten maar ruikt nog steeds goed en wel al lichte verkleuring aan de gang.
Bij compostering komt warmte vrij, denk maar aan dampende hooibalen. Als het niet echt warm wordt is het dus niet op gang gekomen. Het kan helpen om er wat extra bloem door de mengen.
Ja dat had ik ook ergens gezien en dat heb ik dus gedaan. Ik heb er nog 100 gram bij gedaan dus nu is er 300 gram in. Zou het kwaad kunnen om er nog bij te doen? (Op ongeveer 18/20 liter zaagmeel.) Ik heb er ook wat compost bij gedaan maar volgens mij heeft dit niet e ht geholpen. Misschien dat ik daar ook meer van kan toevoegen?Pim schreef: do 01 mei 2025, 07:01 Bij compostering komt warmte vrij, denk maar aan dampende hooibalen. Als het niet echt warm wordt is het dus niet op gang gekomen. Het kan helpen om er wat extra bloem door de mengen.
Je zit nu met bloem op ongeveer de helft van wat je had moeten toevoegen denk ik. Hoeveel compost had je toegevoegd?
Ik heb het niet echt afgemeten. 2 handen misschien ongeveer. En ik zal er nog wat bloem bij doen dan.Pim schreef: do 01 mei 2025, 09:01 Je zit nu met bloem op ongeveer de helft van wat je had moeten toevoegen denk ik. Hoeveel compost had je toegevoegd?
-
- Imago
Wel echt blij met deze informatie Pim, hier ook weliswaar andere tactiek maar ook gist toegevoegd om de broei weer aan gang te helpen. 
Top.René Verheij schreef: do 01 mei 2025, 20:35 Wel echt blij met deze informatie Pim, hier ook weliswaar andere tactiek maar ook gist toegevoegd om de broei weer aan gang te helpen.![]()
Alleen gist fermenteert (afbraak zonder zuurstof) terwijl je de compostering (afbraak met zuurstof) op gang wilt helpen, waardoor de temperatuur omhoog gaat. Compost toevoegen helpt dan beter, samen met bloem.
-
- Imago
Ik ga dit ff melden aan de directeur
Dankjewel

Dankjewel
-
- Imago
Van alles geprobeerd maar geen broei.
Ik heb vandaag stiekem er maar een zooitje tarwebloem in gegooid en goed doorgeroerd.
Het ruikt ook anders merkte ik. Niet verkeerd of penetrant maar beetje zwembadlucht of oud water komt het beste in de buurt waar ik de lucht het eerste mee associeer
Ik heb vandaag stiekem er maar een zooitje tarwebloem in gegooid en goed doorgeroerd.
Het ruikt ook anders merkte ik. Niet verkeerd of penetrant maar beetje zwembadlucht of oud water komt het beste in de buurt waar ik de lucht het eerste mee associeer
Ja bij mij ook nog steeds geen broei. Maar het is al wat donkerder van kleur wel. Die van mij ruikt momenteel een beetje naar paddenstoelen. Ik weet niet helemaal wat ik daar van moet denken maar voor zover ik weet is mycelium goed voor kever/larven substraat dus ik denk dat dit wel ok is.René Verheij schreef: wo 07 mei 2025, 17:50 Van alles geprobeerd maar geen broei.