Ja klopt af en toe komt er 1 uit .ik heb deze gratis gekregen van een man uit breda toen ik 5 terariums bij hem kocht .
Hij voerde zijn hagedissen met dola's en diegene hadtie weg gedaan dus zodoende mocht ik ze hebben. Wel heel erg tof .
Pachnoda marginata
-
- Cyclommatus elaphus
-
- Cyclommatus elaphus
Overigens valt mij heel erg op dat sinuata heel graag tegen hout zijn poppen maakt en marginata heb ik dat nog niet zien doen.
En ik kan het gelukkig nu ook daadwerkelijk checken (op 1 guttata na dan die daar ook tussenin ligt)zou alles marginata moeten zijn of sinuata.
Ik weet vrijwel zeker dat degene met het hout rondom de pop een sinuata is.
En ik kan het gelukkig nu ook daadwerkelijk checken (op 1 guttata na dan die daar ook tussenin ligt)zou alles marginata moeten zijn of sinuata.
Ik weet vrijwel zeker dat degene met het hout rondom de pop een sinuata is.
- Bijlagen
-
- 17480314482122720529316989467951.jpg (50.98 KiB) 322 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
En ik zat er niet naast , het valt op dat sinuata hout prefereert om tegenaan te poppen inmiddels een groepje van 5 toch maar gescheiden van marginata.
- Bijlagen
-
- 20250606_132851.jpg (93.13 KiB) 280 keer bekeken
Ik heb de eerste paar larfjes gevonden vandaag. 11 stuks en nog 5 eitjes. Ik had al 2 keer eerder een larvencheck gedaan en niets gevonden wat ik wel raar vond voor pachnodas dus heb ik het substraat wat aangepast en dit lijkt te werken. (Een groot deel ervan kwam uit een van onze compostbakken en was wat zanderig. Nu zit er een stuk meer bladsubstraat door wat natuurlijk beter is). Het zijn er nog steeds niet enorm veel (misschien omdat er al teveel met dezelfde lijn is doorgekweekt? Zijn ook een beetje aan de kleine kant denk ik) maar dat vind ik niet echt erg. Ik wil er ook niet te veel hebben. Ze zitten nu allemaal in een potje van 1,5 liter ongeveer. Als ze groter worden ga ik ze in kleinere hoeveelheden samenhouden of in en grotere bak doen. Was wel tof, zo voor de allereerste keer kleine larfjes vinden 

- Bijlagen
-
- IMG-20250709-WA0002.jpeg (75.96 KiB) 99 keer bekeken
Na 10 dagen op vakantie heb ik de pachnodas eens bekeken om te zien of ze het goed doen (vooral voor de 4 op mijn eigen flake soil) en het gaat grotendeels goed. De 4 die op mijn flake soil zitten zijn alle vier duidelijk bijgekomen dus mijn flake soil is op zen minst aanvaardbaar wat goed nieuws is. Van de zeven op bladhumus is er eentje gesneuveld vrees ik en de 5 eitjes die er bij zaten zijn ook weg dus ik denk dat ik de eitjes in het vervolg apart hou. (Er zat ook 1 bij die, vergeleken met de rest, erg uit de kluiten gewassen was dus misschien dat deze iets te maken heeft met de verdwijningen? Kunnen pachnodas cannibalistisch zijn?) Maar al bij al gaat het dus goed met deze.
Erg weinig soorten zijn kannibalistisch. Voornamelijk soorten als Goliathus die eiwit willen hebben voor hun ontwikkeling. Andere soorten worden agressief bij voedseltekort en dat kan leiden tot "kannibalisme".
Ja dat is wat ik er mee bedoelde. Ze zitten namelijk in een redelijk klein potje. Maar de meeste zijn er nog dus voorlopig laat ik het zo denk ik. Als het echt duidelijk een probleem word doe ik ze in iets groters of met minder in een bakje