Vondsten tijdens het wandelen.
heel erg leuk, ik ga binnenkort ook eens speuren
Live, Larf, Love
De Carabus problematicus lijkt er inderdaad meer op dan de Carabus nemoralis , maar Carabus violaceus of Carabus violaceus purpurascens zijn ook zeker mogelijk
Maar los van deze discussie blijft het leuk om lekker te struinen en allerlei soorten te zoeken/vinden

Maar los van deze discussie blijft het leuk om lekker te struinen en allerlei soorten te zoeken/vinden

-
- Pop
Zeker weten altijd oogies open en van alles optillen nog 1 op de foto schijnt Phosphuga atrata te zijn .
-
- Pop
En de kleinste soort schijnt Nalassus laevioctostriatus te zijn .
-
- Pop
Vandaag ook weer de hort op met het gezin geweest in Ede zou eerst naar Wallonië gaan ento-mons toch maar niet gedaan.
Eenmaal daar aangekomen gelijk bingo bij het eerste stammetje naast de heide.
In totaal 16 stuks en 2 grote onbekende vliegenlarve lijkt het wel.
Benieuwd wat voor soort er uiteindelijk uitkomt zijn nu nog erg klein
Eenmaal daar aangekomen gelijk bingo bij het eerste stammetje naast de heide.
In totaal 16 stuks en 2 grote onbekende vliegenlarve lijkt het wel.
Benieuwd wat voor soort er uiteindelijk uitkomt zijn nu nog erg klein
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250316_182514_Gallery.jpg (215.72 KiB) 1069 keer bekeken
-
- 20250316_180415.jpg (128.65 KiB) 1069 keer bekeken
-
- Pop
Hoogstwaarschijnlijk protaetia cuprea,
Ik ga het hopelijk beleven, zitten nu met flake soil wat ze schijnbaar beter bevalt als hun orginele stammetjes.
De andere 2 larven waren van boktorren deze maar vrijgelaten.
Ik ga het hopelijk beleven, zitten nu met flake soil wat ze schijnbaar beter bevalt als hun orginele stammetjes.
De andere 2 larven waren van boktorren deze maar vrijgelaten.
-
- Pop
Schijnbaar toch deze larven van de dood gered na de heide brand in Ede.
Gedeelte waar ik ze gevangen heb is in rook opgegaan zag ik vanuit helikopterbeelden.
Zonde hoor is echt heel erg mooi daar.
Gedeelte waar ik ze gevangen heb is in rook opgegaan zag ik vanuit helikopterbeelden.
Zonde hoor is echt heel erg mooi daar.
-
- Pop
Ben toch heel erg benieuwd wat deze gaan worden, ze zitten allemaal in berkenhoutstammetjes waar ik ze in vond .
- Bijlagen
-
- 20250419_110451.jpg (144.48 KiB) 58 keer bekeken
-
- 20250419_110522.jpg (123.91 KiB) 58 keer bekeken
Dit zouden best larven van t blauw vliegend hert kunnen zijn. Een detailfoto van t achterwerk zou erg helpen. Is t bilnaadje verticaal gesitueerd, dan is t zeker lucanidae.
-
- Pop
Ik zal zaterdag ze beter fotograferen dan heb ik tijd .ewoud schreef: vr 25 apr 2025, 00:21 Dit zouden best larven van t blauw vliegend hert kunnen zijn. Een detailfoto van t achterwerk zou erg helpen. Is t bilnaadje verticaal gesitueerd, dan is t zeker lucanidae.
Ik ben zelf heel erg benieuwd.
Het waren allemaal stammen met een diameter van hooguit 6cm en vooral erg droog en bijna allemaal berkenhout langs de heides die later afgebrand zijn door een militaire oefening.