Hallo Tieto,
Allereerst welkom.
Als je wilt dat deze larfjes volwassen kevers zouden gaan worden, raad ik jou aan om ze niet zoveel te manipuleren (naar wat ik hier gelezen heb en op de "chat", lijkt het mij of je ze reeds op een duur van 2-3 dagen minstens 3 keer behandeld hebt).
Meng gewoon een grote hoeveelheid graswortels door de grond en plaats de larven hierin (de graswortels en de grond kan je nemen vanuit jouw tuin, waar je de larven oorspronkelijk gevonden hebt, of liefst op een plaats waar je zeker van bent dat er geen of nauwelijks menselijk en/of chemisch materiaal aanwezig zijn (pesticiden, detergenten, afval, uitwerpselen...)). Afhankelijk van het volume kan je het substraat van de larven om de zoveel tijd gaan verversen (voor 2 larven van de Johanneskever in 5 L. zal 1 keer om de maand en half voldoende zijn).
Larven van de meikever in een tuin terugvinden lijkt mij zeer sterk (hoewel niet onmogelijk). Gewoonlijk zijn deze eerder aanwezig in of nabij de rand van grotere loofbossen (vnl. eik, maar ze voeden zich ook wel nog met andere worteltypes).
Mvg,
Tom
Voorstellen
Ja, dat klopt, maar ten eerste wil ik even vermelden dat ik nu 1 pop heb (
) en eentje gaat verpoppen.
Die is een beetje bruin en doet net alsof ie dood is.
De larf die al verpop is heb ik in een gaatje in het zand gestopt en die dicht gegraven,
ik neem aan dat die het zichzelf wel comfortabel maakt
.
En nu het volgende probleem, ik ben 11 jaar en heb dus geen eigen tuin, de tuin is van m'n ouders.
Dus ik weet niet of ik zomaar gras wortels uit de tuin mag halen, maar ik kan wel een bosje gaan opzoeken.
Moet ik dan gewoon gras wortels door het zand vermengen?
En nou, de larf/poppen zitten in een bakje van 3 cm hoog, die vol zit met zand/aarde.
Maar de larf beweegt nauwelijks en graaft zich niet in...
Daarom lag ik hem ook op de wortels.
Ik zal zo meteen een nieuw onderdak voor hun maken.
Ik las net even op internet en heb gevonden welken 3 kevers het kunnen worden volgens internet:
de rozenkever (Phyllopertha horticola)
de junikever (Amphimallon solstitialis)
de meikever (Melolontha melolontha)
Klopt dat?
Tieto.

Die is een beetje bruin en doet net alsof ie dood is.
De larf die al verpop is heb ik in een gaatje in het zand gestopt en die dicht gegraven,
ik neem aan dat die het zichzelf wel comfortabel maakt

En nu het volgende probleem, ik ben 11 jaar en heb dus geen eigen tuin, de tuin is van m'n ouders.
Dus ik weet niet of ik zomaar gras wortels uit de tuin mag halen, maar ik kan wel een bosje gaan opzoeken.
Moet ik dan gewoon gras wortels door het zand vermengen?
En nou, de larf/poppen zitten in een bakje van 3 cm hoog, die vol zit met zand/aarde.
Maar de larf beweegt nauwelijks en graaft zich niet in...
Daarom lag ik hem ook op de wortels.
Ik zal zo meteen een nieuw onderdak voor hun maken.
Ik las net even op internet en heb gevonden welken 3 kevers het kunnen worden volgens internet:
de rozenkever (Phyllopertha horticola)
de junikever (Amphimallon solstitialis)
de meikever (Melolontha melolontha)
Klopt dat?
Tieto.