Pachnoda aemula en Chlorocala africana oertzeni

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
MatthijsB
L3

Pachnoda aemula en Chlorocala africana oertzeni

Bericht door MatthijsB »

Ongeveer twee maanden geleden heb ik weer larven gekocht na jarenlang uit de keverhobby geweest te zijn, en inmiddels zijn de eerste kevers uitgekomen! Ik heb momenteel twee kweekgroepjes van Pachnoda aemula (of is dit tegenwoordig fissipuncta/fissipunctum?) en Chlorocala africana oertzeni. Als alles goed gaat moeten er in totaal 14 van beide soorten uitkomen.

Ik houd ze in bakken van 30x30x45 met lampenkap. Op warme dagen laat ik de warmtelampen uit, maar op koelere dagen zet ik ze aan en merk je duidelijk hoe veel actiever de kevers ervan worden. Echt een feestje om naar te kijken.

Vroeger hield ik verschillende rozenkeversoorten bij elkaar, wat veel kleur gaf in de bak, maar toen ik nakweek kreeg en een deel te koop had willen aanbieden, kon ik de larven niet meer van elkaar onderscheiden :lol: . Dat wil ik nu wel kunnen, dus houd ik ze in aparte bakken. Ik kan qua ruimte nog uitbreiden met 1 terrarium (misschien Cyprolais (Eudicella?) hornimani), maar daar wacht ik nog even mee. Ik ben in ieder geval blij dat er steeds meer gezelligheid in de bakken komt.

pachnoda.jpeg
pachnoda.jpeg (72.99 KiB) 64 keer bekeken
chlorocala.jpeg
chlorocala.jpeg (114.02 KiB) 64 keer bekeken
terraria.jpeg
terraria.jpeg (70.19 KiB) 64 keer bekeken
Pachnoda aemula
Chlorocala africana oertzeni
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

Altijd leuk, het zal waarschijnlijk niet lang duren voor die derde bak erbij komt :lol:. Klinkt in ieder geval weer als een goede start, en geleerd van de fouten uit een ver verleden. Na zo'n lange tussenstop merk je stiekem wel dat je het hebt gemist (tenminste, dat merk ik wel).
Met vriendelijke groet,
Koen

3.2.0 Eudicella gralli hubini
MatthijsB
L3

Bericht door MatthijsB »

Koen schreef: wo 08 jul 2026, 12:21 Altijd leuk, het zal waarschijnlijk niet lang duren voor die derde bak erbij komt :lol:. Klinkt in ieder geval weer als een goede start, en geleerd van de fouten uit een ver verleden. Na zo'n lange tussenstop merk je stiekem wel dat je het hebt gemist (tenminste, dat merk ik wel).
Die derde bak zal er inderdaad wel komen :D . Ik heb in die jaren met vlagen terugverlangd, maar zo ver als aanschaf kwam het tot voor kort niet. Net als jou ben ik de hobby toch gaan missen. En als de interesse nooit helemaal weggegaan is, is het misschien toch een teken om de boel weer op te pakken. Met welke kevers ben jij gestart toen je weer begon?
Pachnoda aemula
Chlorocala africana oertzeni
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

Hahaha ja precies.
Ik ben in december weer begonnen met een aantal Eudicella gralli hubini. Blijven toch nog altijd 1 van m'n favorieten.
Met vriendelijke groet,
Koen

3.2.0 Eudicella gralli hubini
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Mooie soorten , eudicella's zijn inderdaad ook echt leuke en actieve kevers.
Plaats reactie