Prosopocoilus giraffa keisukei

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Het 2de vrouwtje is verpopt.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Het eerste vrouwtje is uit!
Bijlagen
20260628_091516.jpg
20260628_091516.jpg (88.57 KiB) 50 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Gefeliciteerd :D
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Bedankt! Hopelijk is ze niet te lang actief en houd mijn mannetje het nog een tijdje uit. Want de mannelijke larven gaan zowiezo niet meer op tijd uit zijn om nog een hoog genoege temperatuur te hebben voor kweken. Maar ze leven wel redelijk lang dus stel dat het nu niet lukt dan is het gewoon voor volgend jaar. Ik heb wel eens gehad dat ik oud substraat van het prosopocoilus koppel herbruikt had voor de derbyana's en toen het toch al wat kouder was (misschien zo'n 18 graden) heb ik daar nog een larfje teruggevonden van een eitje dat ik gemist moet hebben. Dus op zen minst kunnen de eitjes blijkbaar wel tegen een stootje. Het is vooral het paren en het leggen dat waarschijnlijk een probleem zou zijn dan.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: zo 28 jun 2026, 16:07 Bedankt! Hopelijk is ze niet te lang actief en houd mijn mannetje het nog een tijdje uit. Want de mannelijke larven gaan zowiezo niet meer op tijd uit zijn om nog een hoog genoege temperatuur te hebben voor kweken. Maar ze leven wel redelijk lang dus stel dat het nu niet lukt dan is het gewoon voor volgend jaar. Ik heb wel eens gehad dat ik oud substraat van het prosopocoilus koppel herbruikt had voor de derbyana's en toen het toch al wat kouder was (misschien zo'n 18 graden) heb ik daar nog een larfje teruggevonden van een eitje dat ik gemist moet hebben. Dus op zen minst kunnen de eitjes blijkbaar wel tegen een stootje. Het is vooral het paren en het leggen dat waarschijnlijk een probleem zou zijn dan.
Nou ik denk dat het wel gaat lukken hoor ik weet niet hoever je mannelijke larven zijn maar ik zie dat ze qua coconfase bij dorcus zegmaar 3 maanden schelen en dat zal hopelijk bij prosopocoilus niet veel anders zijn .
En ze leven inderdaad echt wel lang.
Het is altijd even aftasten hoesnel ze actief zijn dat verschilt soms best wel per imago en vaak door grote merk ik. Hoe groter de imago deste meer tijd om te ontwikkelen die nodig heeft maar dat is ook weer afhankelijk van factoren zoals temperatuur bijvoorbeeld.
Het blijft altijd een uitdaging in iedergeval :D
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Deze haar popkamer was ingestort helaas. Ik hoop dat ze ok is want ze beweegt niet maar ze ziet er nog ok uit en ruikt niet slecht ofzo dus misschien dat ze gewoon toevallig even volledig stil ligt. Zou jammer zijn als ze het niet haalt want ze is ook een stukje groter dan de eerste.
Bijlagen
20260630_123258.jpg
20260630_123258.jpg (139.05 KiB) 22 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Heb ze net zien bewegen dus ik kan stoppen met ongerust zijn nu :lol: ik vond het gewoon wat raar want de meeste poppen die ik gezien heb tot nu toe bewogen toch redelijk wat.
Plaats reactie