Inmiddels deze inheemse soort gevonden in een rood mierennest en die verdedigen dat goed
De jongste fanatiekeling hier vond ze onder een grote boomstronk waarbij ik moest helpen.
Dus helemaal trots als datie was eindresultaat 32 larven en 2 mannelijke en 1 vrouwelijke imago's.
Vandaag een klein terrarium opgehaald en gelijk ingericht.
Wat mij heel erg opvalt is dat de larven en imago's erg behaard zijn en aangezien dezelfde soort in spanje volgens mij die ik ving dat vrijwel niet hadden.
Bijlagen
Screenshot_20250831_174958_Gallery.jpg (129.19 KiB) 828 keer bekeken
Truffel schreef: zo 31 aug 2025, 18:19
Heerlijk om zo de natuur in te duiken en dat je zoon ook zo fanatiek is.
Mooi exemplaar zeg, prachtig die haren ook op de larven.
Ja hij is lkkr fanatiek ik noem hem altijd de keverkoning word alweer bijna 7 en net ze 2 voortanden kwijt sluwe sjakie sloeg enz enz
Ondernemend ventje kijkt alles af van de andere 5 kooters , maar eerlijk is eerlijk zonder zijn initiatief hadden we ze hoogstwaarschijnlijk niet gevonden aangezien ik ook op tijd wilde zijn om op de terugweg eudicella gralli hubini larven wilde ophalen en we al aardig verdwaald waren zonder bereik aangezien we al ons ergens halverwege op de duitse grens bleken te begeven
Ik had nog 2 mannetjes over in een klein terrarium samen met mooie paarse mestkevertjes uit de veluwezoom (die ook nog leven)van augustus deze kwamen vandaag boven en aangezien de uitgekomen vrouw al vrij snel begon te eten maar een terrarium klaar gemaakt en was vrijwel gelijk bingo .
Ik heb het terrarium gevuld met flakesoil en een witrot houtblok zoals ik de larven vond bij een rood mierennest.
Ik begrijp dat ze eten stelen van de mieren .
Wat ik althans kon zien is dat de larven rondom het hol van de mieren bivakkeren vlak onder een stam max 10cm diep in vermolmd/vergruist hout.