eerste poging om flake soil te maken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: wo 30 jul 2025, 23:44 Bedankt voor de tips, ik zal er op letten. Bedoel je met dat je het herkent in een goede of slechte manier?
Op een slechte manier helaas,
Witte schimmel is opzich inderdaad een goed teken maar ondergronds weet je niet en dat ruik je pas als er zuurstof bij komt daarom ff om keren weet je het gelijk aan de geur of het ok is.

Ik heb het hier ook in dorcus titanus palawanicus,prachtig kinshi lijkende ontwikkelingen maar of het echt zo is?
Dat weet ik pas als ik ga checken op larven en het substraat ruik.
Bijlagen
20250730_235335.jpg
20250730_235335.jpg (49.99 KiB) 383 keer bekeken
Elias
Pop

Bericht door Elias »

Volgens mij is mijn tweede bak wel zo ongeveer klaar en ik vroeg mij af hoe ik dit het best bewaarde. (De eerste heb ik al opgebruikt voor de prosopocoilus giraffa keisukei kweekbox) zou ik het beter uitdrogen en zo in een vuilniszak of iets dergelijks bewaren? Of is het ook ok om het vochtig te laten zodat het nog wat verder kan composteren? Voor zover ik weet drogen de meeste mensen het maar ik heb ook ergens gezien dat dit soms de goede microben doodt waardoor je, bij het rehydrateren, bijvoorbeeld veel mijten krijgt. Wat denken jullie?
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Uitdrogen is volgens mij de beste manier als je het flake soil de komende maand niet gaat gebruiken. Als het vochtig blijft gaat de compostering door en als dat te lang gebeurt is het grootste gedeelte van jouw flake soil al "op" als je het wil gebruiken.

Dat van die goede microben slaat niet op flake soil, maar op bladsubstraat dat sommigen voor gebruik in de magnetron doen.
Elias
Pop

Bericht door Elias »

Ok, bedankt!
Plaats reactie