Kleine indringer bij de pachnodas
Kleine indringer bij de pachnodas
Ik had een tijdje geleden al een klein larfje tegengekomen bij de pachnodas en ik heb het toen gewoon laten zitten omdat ik dacht dat het wel geen kwaad kon en een paar dagen geleden heeft deze een coconnetje gemaakt tegen het glas van de bak waardoor ik alles mooi heb kunnen volgen. Een paar uur geleden is het begonnen met uit te komen als kever en nu is het bezig met uitharden. Het gaat wel een stuk sneller bij deze dan bij de andere kevers in mijn kamer
ik heb geprobeerd een paar foto's te maken maar door het glas en omdat het zo klein is zijn ze wel niet zo geslaagd helaas. Maar morgen ga ik hem er uit halen (ik ga ervan uit dat het aan deze snelheid wel ongeveer klaar zal zijn met uitharden) om buiten te zetten dus misschien kan ik dan een betere foto maken.

- Bijlagen
-
- 20250517_215207.jpg (438.68 KiB) 73 keer bekeken
-
- 20250517_215504.jpg (373.29 KiB) 73 keer bekeken
-
- 20250517_215601.jpg (379.31 KiB) 73 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Ben wel benieuwd, ik heb hier welis langpootmuggen en kniptorren die uit het niets verschijnen ook kleine houttorren/boekkevers af en toe en die wil je absoluut niet dus gelijk weg ermee voor je meubilair veilig te stellen.
Onze kleine indringer bleek een rode weekschildkever of soldaatje te zijn. Hij is op zijn eigen houtje uit zijn coconnetje en uit de bak met pachnodas geraakt en zat aan het raam zijn best te doen om buiten te geraken. Ik heb hem dan maar wat geholpen en buiten gezet. Het is wel tof dat er in het substraat ook andere kevers mee komen. Ik heb al 2 kleine wespenboktorren gevonden in mijn bak voor als de derbyana larven kever zijn en nu een soldaatje bij de pachnodas
De muggen die met het substraat meekomen en dan plots in de keverbakken zitten vind ik minder leuk

Foto vergeten bijzetten 

- Bijlagen
-
- 20250520_153224.jpg (399.19 KiB) 49 keer bekeken
-
- 20250520_153228.jpg (401.78 KiB) 49 keer bekeken