Dicronorhina derbyana larven
Dicronorhina derbyana larven
Hallo, ik heb vandaag gemerkt dat de vloer onder mijn bak met larven warmer is dan op andere plaatsen. Blijkbaar is dit omdat op die plaats verwarmingsbuizen lopen. Ik heb dus snel even gecontroleerd of ze ok zijn. Qua energie zijn ze helemaal in orde, ze bewogen veel rond. Maar ze hebben een beetje een oragne-achtige tint. Ik wou dus vragen of ze er normaal uitzien? Ik weet dat ze verkleuren als ze gaan verpoppen maar het lijkt mij nog te vroeg daarvoor. Ik heb ze ondertussen ook eens gewogen, dit keer met een preciezere weegschaal dan de laatste keer. Er is er 1 van 9, 49 gram, 1 van 9, 45 gram, 1 van 8, 92 gram, 1 van 8, 63 gram en de kleinste is 2, 36 gram. Deze laatste was vorige keer 3 gram dus zou het kunnen dat ze gewicht is verloren door de warmte? Het kan ook zijn omdat die andere weegschaal niet zo accuraat was. Ik wou ook nog vragen of iemand weet rond welk gewicht ze zo ongeveer zullen verpoppen?
Mijn excuses voor al deze vragen maar dit is de eerste keer dat ik larven opvoed en ik zou niet willen dat er iets mis gaat als het te voorkomen valt.
Ik zal verdere vragen en updates erover hier plaatsen zodat ik niet telkens een nieuwe pagina aanmaak. Ik vond de pagina over de rouwmuggen gewoon niet zo geschikt voor deze vragen. Ik heb trouwens voor roofmijten gekeken en de luchtgaten van de doos met stof bedekt en volgens mij zijn er nu minder rouwmuggen dus bedankt voor de hulp hiermee.
Mijn excuses voor al deze vragen maar dit is de eerste keer dat ik larven opvoed en ik zou niet willen dat er iets mis gaat als het te voorkomen valt.
Ik zal verdere vragen en updates erover hier plaatsen zodat ik niet telkens een nieuwe pagina aanmaak. Ik vond de pagina over de rouwmuggen gewoon niet zo geschikt voor deze vragen. Ik heb trouwens voor roofmijten gekeken en de luchtgaten van de doos met stof bedekt en volgens mij zijn er nu minder rouwmuggen dus bedankt voor de hulp hiermee.
- Bijlagen
-
- 20250101_155304.jpg (104 KiB) 3170 keer bekeken
-
- 20250101_155310.jpg (104.47 KiB) 3170 keer bekeken
-
- 20250101_155341.jpg (103.9 KiB) 3170 keer bekeken
Hoi,
Dicronorhina-larven zijn aardig behaard en hebben een vacht van oranje haartjes waardoor ze een oranje schijn over zich heen hebben. Zeker bij wat grotere larven zijn de haren wat dikker en wordt de kleur nog prominenter. Geen enkele reden tot paniek dus, dit is volkomen normaal. Zo te zien zijn de larven al een aardig eind op weg. Nog even geduld hebben en voor je het weet gaan ze verpoppen.
Succes!
Dicronorhina-larven zijn aardig behaard en hebben een vacht van oranje haartjes waardoor ze een oranje schijn over zich heen hebben. Zeker bij wat grotere larven zijn de haren wat dikker en wordt de kleur nog prominenter. Geen enkele reden tot paniek dus, dit is volkomen normaal. Zo te zien zijn de larven al een aardig eind op weg. Nog even geduld hebben en voor je het weet gaan ze verpoppen.
Succes!
Kleine update. Nog steeds vanwege de rouwmuggen helaas, heb ik een groot deel van mijn substraat vervangen door nieuw substraat. Mijn papa had voorgesteld om misschien de compost uit een van onze composthopen te gebruiken omdat deze voornamelijk uit bladeren bestaat. En aangezien ik er een halve dode neushoornkever in heb gevonden ga ik er van uit dat dit inderdaad wel geschikt is als substraat. Niet echt een belangrijke update maar ik vond het wel een leuk detail. (Voor de rouwmuggen heb ik nu een nylonkous over het deksel gespannen en de randen ervan dichtgetaped zodat er daar ook niets door kan en ik heb nieuwe roofmijten besteld dus ik denk/hoop dat het hiermee wel goed komt)
- Bijlagen
-
- 20250116_170621.jpg (95.42 KiB) 3038 keer bekeken
De vooruitgang van de larven vanaf de eerste keer dat ik ze gewogen heb tot nu. Volgens mij doen ze het allemaal redelijk goed. De kleinste heeft wel redelijk wat achterstand maar zolang ze geen gewicht begint te verliezen maak ik mij er niet echt zorgen over.
- Bijlagen
-
- 20250122_232013.jpg (39.56 KiB) 2986 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Gaaf om te zien Elias , ben zelf ook pas weer begonnen en heb ze ook aangeschaft 1 L1 blauwe versie van de 5 is overleden en groene versie 10st L2 doen het goed .
Zal eerdaags ook is wegen kan ik hier mooi mee vergelijken.
Zal eerdaags ook is wegen kan ik hier mooi mee vergelijken.
Leuk. De blauwe zijn inderdaad ook erg mooi. Wel jammer dat er een gesneuveld is, dit is bij mij ook gebeurd. Maar goed om te horen dat de rest het goed doet. Het is echt een mooie soort zelfs al op foto's en ik kan niet wachten om ze voor het eerst in het echt te zien.
-
- Cyclommatus elaphus
Gaat bij mij nog wel ff duren vandaag 2 L2 en nog 2 L1 fase de groene versie zit wel goed in ze L2 fase lkkr dik aan het worden 5stuks zou leuk zijn als alles tegelijk ontpopt maar dat is wishful thinkingElias schreef: vr 24 jan 2025, 14:32 Leuk. De blauwe zijn inderdaad ook erg mooi. Wel jammer dat er een gesneuveld is, dit is bij mij ook gebeurd. Maar goed om te horen dat de rest het goed doet. Het is echt een mooie soort zelfs al op foto's en ik kan niet wachten om ze voor het eerst in het echt te zien.
Hallo. Ik was van plan om vier weken de mijten hun gang te laten gaan tegen de rouwmuggen maar aangezien ik geen geduld heb (helemaal niet handig voor deze hobby
) heb ik na iets minder dan 3 weken al gekeken en ik heb maar een paar rouwmuggen gezien
. Dus hartelijk bedankt aan iedereen die mij met dit probleem heeft geholpen. Ik heb ook de larven nog eens gewogen en deze doen het nog steeds goed. Zelfs de kleinste is vergeleken met de laatste weging sterk aangekomen. Ik heb ook hun substraat deels ververst en er dit keer heel wat meer witrot hout bij gedaan omdat ik ergens op dit forum gelezen heb dat ze dit nodig hebben tegen het einde van hun l3 fase.

- Bijlagen
-
- 20250208_182501.jpg (111.93 KiB) 2904 keer bekeken
-
- 20250208_185736.jpg (32.82 KiB) 2904 keer bekeken
Een paar dagen geleden zag ik een rouwmug in mijn kamer dus heb ik nog eens mijn bak met larven gecheckt en er zaten weer vrij veel rouwmuggen in dus heb ik nieuwe roofmijten besteld. De vorige keren had ik het idee dat er geen in zaten of dat ze dood waren want ik zag er geen enkele en dat kan ik nu wel bevestigen omdat ik er deze keer een heleboel kon zien (terwijl ik er laatste keer meer dan 2 keer zoveel had gekocht). Deze eerste 2 keren waren ze van andere sites dan tryptomera omdat ze een makkelijkere transactie manier hadden om te betalen maar nu weet ik dus dat tryptomera the way to go is. Er zaten wel een heleboel andere minuscule zwart/grijze vrij langwerpige beestjes op de binnenkant van het deksel van de bak. Door de condensatie is die wat nat en ze leken er bijna in te zwemmen. Ze lijken mij niet echt problematisch maar als iemand er meer over weet kan je het zeker laten weten.
Vaak zit het probleem in de bodem, deze is bij overlast van rouwmuggen te vochtig.
Wat in mijn optiek het beste werkt zijn aaltjes tegen rouwmuggen.
Roofmijten zijn imo effectiever tegen mijten die op de kevers zitten.
Wat in mijn optiek het beste werkt zijn aaltjes tegen rouwmuggen.
Roofmijten zijn imo effectiever tegen mijten die op de kevers zitten.