Wegen van larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Sonjanogwat
L2
Berichten: 85
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 10:58

Wegen van larven

Bericht door Sonjanogwat »

Hoihoi.
Was ik weer met een (beginners) vraagje 😅🙈

Ik kom regelmatig tegen dat men eens per maand ofzo de larven weegt.
Doe je dat bij elke soort of alleen waarvan de larven in een apart bakje zitten?

Ik heb 10 Eudicella hornimani L2-3 in 1 bak en 3 Mtu L2 larven die elk een apart bakje hebben.

Ik heb vorige week de bakken weer aangevuld met wat blad en het substraat iets vochtiger gemaakt.
Was dat een goed moment om de larven dan ook te wegen??🤷‍♀️
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik weeg mijn Mtu's meestal eens in de 3 maanden ongeveer. Vooral om te kijken of alles goed gaat en dan inderdaad bijvoorbeeld het substraat aan te passen. Duurdere en meer foutgevoeligere soorten weeg ik zelf eens per maand. Kleine soorten, zoals de Eudicella zijn vaak te licht om te wegen (op mijn simpele keuekenweegschaaltje) dus kijk ik daar voornamelijk naar hoe het substraat erbij ligt en of er geen uitval is onderdeel larven. Ook ongeveer eens per 3 maanden. Hopelijk heb je daar iets aan!
Sonjanogwat
L2
Berichten: 85
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 10:58

Bericht door Sonjanogwat »

julia van de ven schreef: ma 11 jul 2022, 21:34 Ik weeg mijn Mtu's meestal eens in de 3 maanden ongeveer. Vooral om te kijken of alles goed gaat en dan inderdaad bijvoorbeeld het substraat aan te passen. Duurdere en meer foutgevoeligere soorten weeg ik zelf eens per maand. Kleine soorten, zoals de Eudicella zijn vaak te licht om te wegen (op mijn simpele keuekenweegschaaltje) dus kijk ik daar voornamelijk naar hoe het substraat erbij ligt en of er geen uitval is onderdeel larven. Ook ongeveer eens per 3 maanden. Hopelijk heb je daar iets aan!
Ja, dank je wel.
Ik ga ze vanmiddag eens wegen.
Ik heb een weegschaal die 2 cijfers achter de komma aangeeft dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

bij mijn eerste 'ronde' MTU heb ik het gedaan, vooral tegen het einde zo van 'wauw deze is boven de 30 gram!'. Nu vind ik het iets te veel moeite ;)
Live, Larf, Love
Sonjanogwat
L2
Berichten: 85
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 10:58

Bericht door Sonjanogwat »

Ja ik ben wel van plan om het idd bij te houden.

Van de week de 3 musketiers (mtu) gewogen
4.26 gram
4.30 gram
5.12 gram
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

julia van de ven schreef: ma 11 jul 2022, 21:34 Ik weeg mijn Mtu's meestal eens in de 3 maanden ongeveer. Vooral om te kijken of alles goed gaat en dan inderdaad bijvoorbeeld het substraat aan te passen. Duurdere en meer foutgevoeligere soorten weeg ik zelf eens per maand. Kleine soorten, zoals de Eudicella zijn vaak te licht om te wegen (op mijn simpele keuekenweegschaaltje) dus kijk ik daar voornamelijk naar hoe het substraat erbij ligt en of er geen uitval is onderdeel larven. Ook ongeveer eens per 3 maanden. Hopelijk heb je daar iets aan!
Hoi @julia van de ven, een beetje laat maar toch. Voor kleine/lichte larven gebruik ik tegenwoordig deze precisie weegschaal , een hele prettige weegschaal.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Goede tip! Ik ga er eens naar kijken.
Plaats reactie