Mijn kleine grote vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
DaanL
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 dec 2022, 14:23

Mijn kleine grote vragen topic

Bericht door DaanL »

Hallo allemaal,

Enthousiast als ik ben over het beginnen met de kever hobby, stel ik mijzelf toch altijd de voorwaarde om het vooral GOED te doen.
Nu heb ik inmiddels al heel wat zitten lezen en door zitten pluizen op het forum maar hou ook wel weer van een beetje bevestiging. Dus vandaar mijn lijstje met vragen in de hoop dat iemand ze allemaal kan beantwoorden, en wie weet de volgende starter er ook weer wat aan heeft.

Ik ben van plan een terrarium van ongeveer 50x40x35 (glazen aquarium voorzien van zelfbouw houten deksel) te gebruiken voor de eventuele imago's. Hierbij is het plan een ledlamp met tijdschakelaar in de deksel te bouwen, tevens is deksel voorzien van een aantal beluchtingsgaten met horrengaas er voor geplakt. En ga ik de bak vullen met een substraat bestaande uit gemalen beuk/eik bladen gemengd met tuinaarde en wat mos en rot hout, eventueel wat tuinturf(dat alles een beetje aagestampt). Als decoratie een stuk spiderwood om te klimmen, wat losse bladeren en takjes om omgevallen kevers te redden en een plek om beetlejelly cups in te zetten.

Ben ik dan goed op weg of mis ik nog iets belangrijks?

Voor het geval de kevers een hitsig moment hebben en er hierdoor larven ontstaan ga ik deze onderbrengen in een plastic bak van 19liter met deksel en luchtgaten,voorzien van een substraat bestaande uit gemalen beuk/eik blad die een half jaar in de tuin hebben gelegen en na het verzamelen 2 dagen zijn ingevroren. Vermengd met wat vulmateriaal in de vorm van tuinaarde. En een portie rottend hout(witrot) dat ook een vries behandeling heeft gehad en is gemalen.

Het substraat wissel ik deels om de 1 a 2 maanden uit met 'vers' substraat.

Kan ik de L1,L2,L3 larven in dezelfde bak houden of moet ik 3 aparte bakken maken?

Uit mijn ervaring met mij miljoenpoten weet ik dat kokos gebaseerd substraat voor constipatie en de dood kan zorgen, is dit bij kevers ook het geval?

Hoe is het gesteld met het gebruik van springstaartjes in zowel de imago bak als de larven bak?

Kunnen isopods in dezelfde bakken gehouden worden als kevers ? (Bij miljoenpoten eten ze de vervellende kleintjes op, vandaar de vraag).

Qua diepte van substraat begrijp ik dat dit ongeveer 10-15cm moet zijn? In beide bakken?

Qua soort om mee te beginnen zit ik te denken aan een eudicella variant. Afhankelijk van welke ik kan krijgen..

Nou dat was alvast een lap tekst die ik morgen door ga lezen en besef dat ik de helft vergeten ben te vragen, dus daar komt vast een vervolg op. Tot die tijd hoop ik dat iemand mij van een aantal antwoorden kan voorzien, mijn dank is in ieder geval alvast groot!
Plaats reactie