Onrustige MTU's

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Irene
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 sep 2021, 14:04

Onrustige MTU's

Bericht door Irene »

Hoi Allemaal,

Ik heb momenteel mtu,s die zo ontzettend onrustig zijn. Ze proberen overal uit de bak te breken, wat niet lukt, maar daar gaan ze gerust een paar uur mee door. Ik dacht, misschien is de bak te klein voor hun idee. Dus een groter terrarium gegeven van 60 x 40 x 40 (had ik nog ergens staan, belachelijk groot vind ik... ). Daar zitten ze met 3en in en ze blijven aan de gang. Nu leg ik er regelmatig een grote handdoek over en dat helpt een beetje. Ze staan in mijn woonkamer en ze zien natuurlijk wat licht buiten hun bak, maar ook als ik licht in hun bak aandoe reageren ze zo onrustig. Is dit herkenbaar en zo ja, wat doen jullie hieraan? Ik hoor het graag!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Mijn MTU doen dit ook vaak. Ik merk wel dat de vrouwtjes onrustig worden als de mannetjes er continu bij zitten. Als ze gepaard hebben haal ik de mannetjes een tijdje uit de bak. Verder worden ze vaak rustiger als er nieuwe jellies in de bak staan. Je zou ook even kunnen kijken of het substraat niet te droog of juist heel nat is. Als dat niet geschikt is kunnen ze op zoek zijn naar iets anders om eieren in te leggen. Qua licht zou je aan de kan waar het vandaan komt iets tegen het glas kunnen zetten om het af te dekken. Witter licht (daglicht is volgens mij 6500k) in bak helpt misschien ook, dit ben ik aan het overwegen.
Irene
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 sep 2021, 14:04

Bericht door Irene »

Hai Capsicum,

Bedankt voor je snelle reactie. Het is inderdaad het vrouwtje dat wat heftiger reageert dan de 2 mannetjes. Maar misschien is dat ook het probleem, dat het 2 mannetjes op 1 vrouwtje zijn, ondanks de grotere bak? Zet jij altijd 1 man en 1 vrouw samen of maakt dat niet uit? Ik heb al een eitje gevonden, dus ze is wel in staat om ze te leggen. Ik ben al blij om te lezen dat het vaker voorkomt. En bedankt voor de tip van het witte licht, ik heb er nu wat warmer licht in hangen omdat dat wat gezelliger 'kijkt'. Dus genoeg om te proberen!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Tot nu toe heb 1 man op 1 vrouw of 1 man op 2 vrouwen gehad. Als ik zie dat er gepaard is haal ik de man een tijdje uit de bak.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Ik heb ook een triotje MTU gehad. 1 man op 2 vrouwen, maar tot mijn grote verbazing gingen de twee vrouwen vechten. Ik heb er nog wel een filmpje van. Zal even kijken of ik die hier ook in kan zetten. Toen ik de vrouwen zag vechten heb ik 1 van de vrouwen er uitgehaald. Een paar dagen later dacht ik dat het wel goed zou gaan dus heb ik haar er weer in gedaan. Helaas lag er een dood vrouwtje de volgende dag in de bak. Hebben jullie dit ook al eens mee gemaakt?
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb dit ook wel eens met 2 vrouwen gehad, ik had het idee dat dit vooral gebeurt als ze beide willen eten en er maar 1 jelly in bak staat.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Gelukkig ben ik niet de enigste. Ik had er 3 jelly cubjes in zitten dus daar kan het niet aan hebben gelegen.
Irene
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 sep 2021, 14:04

Bericht door Irene »

Ik heb nu 2 stelletjes, want later kwam er nog een vrouwtje uit. Dus nu is het rustiger. En ik heb ze in plastic bakken gedaan ipv glazen terraria. Ik heb het idee dat dat het licht wat dimt.
Plaats reactie