Sinds ik een paar dola's kocht om als voedseldier te dienen. Vond ik het leuk om te kijken of deze toch kevers zouden worden. Gaf ze voer, bladeren uit mijn tuin, en zette ze weg op een donker warme plek.
Tot mijn verbazing, vond ik na een paar weken, ronde bolletjes in de aarde. En na een paar weken zag ik kevers boven de aarde rondlopen. Wat leuk! En nog mooie kleuren ook. Sinds dien ben ik een beetje een kever lover geworden.
Mijn roots zijn vlinders en wandelende takken, nog nooit iets met kevers gedaan. Nu dus ook met kevers bezig. Heb nu twee soorten als larven: Pachnoda fissipuncta en Pachnoda marginata, de standaard dola. Van de laatste soort heb ik ook al kevers van. We gaan het meemaken. Update: Één Pachnoda soort erbij namelijk Pachnoda sinuata flaviventris

En ik kweek ook nog wandelende takken:
Wandelende takken eitjes of nimfen/volwassen exemplaren:
Psg 9 Extatosom tiaratum Psg 9A Extatosom tiaratum “Innisfail” Psg 18A Heteropteryx dilatata “tapah” Psg 23 Eurycantha calcarata Psg 44 Eurycantha calcarata sp. Psg 55A Ramulus nematodes (Blue male) Psg 101 Lamponius guerini Psg 195 Sungaya inexpectata Psg 215 Phaenopharos khaoyaiensis Psg 270 Peruphasma schultei Psg 290 Necrosia annulipes Psg 295 Acanthomenexenus polycantus Psg 327 Achrioptera manga Psg 338 Meansiana bullosae Psg 343 Myronides sp. "Peleng" Psg 374 Marmessoidea sp. Cat Tien Psg 392 Lonchdiodes sp. Ilocos Psg 395 Nuichua rabaeyae Clp 723 Calvisia marmorata “Mulu”
Ik woon in Papendrecht, ben nu 58 jaar, getrouwd en heb geen kinderen (bewust). Heb alle tijd (geen werk).
Hier laat ik het voorlopig bij.
Nu ben benieuwd hoe het hier gaat. Met vriendelijke groet Helico.