Overdaad aan roofmijten

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Overdaad aan roofmijten

Bericht door Pim »

Bij een aantal kevers zie ik een overdaad aan roofmijten in het substraat en op de kevers. Een roofmijtenkweek is er niets bij. :D
Hier het filmpje. Enig idee of dit kwaad kan, los van het feit dat er geen enkele "gewone" mijt in de bak zit natuurlijk?

Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Als je zeker bent dat het roofmijten zijn kan het geen kwaad, ze zullen uiteindelijk elkaar gaan opeten als ze verder geen mijten, springstaartjes of andere kleine bodemdiertjes kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het zijn zeker roofmijten. Jaren geleden heb ik ze gekocht en deze zien er hetzelfde uit en lopen even hard, zoals je kan zien. Vreemd genoeg heb ik alleen geen eitjes of larven van de kevers in het substraat gevonden, terwijl ik vorige keren bij het verschonen beide wel vond. Misschien dat ze door de "overlast" geen eitjes gelegd hebben?
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Wij hadden ook een kever met veel mijten zitten. Via tips van het forum hebben we die drastisch kunnen verminderen. Allereerst hadden we de kever(xylotrupes) een dag in droog fijngemalen witrot gezet.
Daarna in droog substraat gezet.
Ze zijn niet verdwenen maar er zitten nu veel minder mijten op.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nathan, je had last van mijten, trage witte mijten neem ik aan?
Dit zijn (snelle) roofmijten, die de trage, witte mijten opeten.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Ze zien er hetzelfde uit als die op je filmpje. En ze zijn ook net zo snel.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nathan schreef: wo 09 sep 2020, 05:51 Ze zien er hetzelfde uit als die op je filmpje. En ze zijn ook net zo snel.
OK, dan had je geen mijten, maar roofmijten op jouw kevers. Deze heet Stratiolaelaps scimitus.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Waauuw, ik dacht echt dat ik het verschil ook wel wist maar als ik dit zou zien in een bak bij mij had ik toch goed in paniek geraakt!

Logischerwijs zou het voor de kever niet schadelijk moeten zijn maar het lijkt me wel vreselijk irritant voor hem. Als dit zo is veroorzaakt het mogelijk wel stres met eventueel nadelige gevolgen... en zouden deze roofmijten bij gebrek aan beter misschien een kevereitje of larfje meepakken?
Plaats reactie