Na de groeiende interesse in het houden van kevers en op aanraden van de handelaar waar ik vroeger mijn vogelspinnen kocht ben ik begonnen met het houden van kevers en larven.
Om te starten heeft de handelaar mij keverlarven verkocht maar hij wist niet met 100% zekerheid te zeggen welke soort dit was. Hij dacht aan een kleinere neushoornkeversoort of mogelijk eudicella's.
Zelf heb ik een "onbeperkte toegang" tot blad humus die meerdere jaren in het aftakelingsproces vertoeft. Dit werd mogelijk gemaakt na een babbeltje met de lokale groenbeheerder die mij een plaats toegewezen heeft waar dit gemist kan worden. Hierbij heb ik gezorgd dat 80% bladhumus is en 20% met een hamer kapotgeslagen verpaupert wit eikenhout. Foto van het humus + hout is als volgt: Ziet deze mengeling er goed uit?
Deze humusmengeling heb ik in 5L bakken gedaan die ik verkregen heb in de Action. Nadat ik de humus deels bevochtigd had na het warme weer van laatst merkte ik dat met 5 gaatjes in de deksel ik aan de zijkanten van de humus vocht begon te krijgen alsook tegen de deksel. Dit resulteerde na een paar dagen in kleine grijze schimmelplekjes op de oppervlakte van mijn bak. Deze schimmelplekjes heb ik stuk voor stuk verwijdert en gaatjes heb ik bijgeboord. Nu is de vraag: Heb ik goedgedaan met het bijboren van de gaatjes? Ik merk dat mijn humus/hout naar de droge kant toegaat en helemaal niet meer vochtig is (ook niet droog maar zeker niet nat achtig) Wat is het belangrijkste? Vochtige ondergrond of vrijwaren van schimmels door meer luchtgaatjes/ventilatie? Of heeft iemand hier tips hoe dit qua bak mogelijk beter aan te pakken?
Verder heb ik momenteel een koppeltje MTU's zitten en met deze soort zou ik een kweekgroep willen maken waar ik het ganse jaar door imago's en plezier aan kan hebben. Ik zou een kweekproject in een hobbykamer starten en een terra van +- 100x50x80 in de leefruimte zetten waar het hele jaar door nieuwe exemplaren hun vleugels in kunnen uitslaan.
Het vrouwtje graaft zich regelmatig in en het mannetje paart enorm veel ermee dus ik hoop op een mooi eilegsel en binnen enkele weken/maanden larven.
De bakken en mengelingen die ik momenteel gebruik zouden met zicht op 'later' / binnenkort gebruikt worden voor dit kweekprogramma kunnen op te starten. Tips zijn altijd welkom

Indien er mensen zijn die persoonlijke ervaring hebben met kweken van MTU's, u mag me ook altijd persoonlijk contacteren, ik ben zeer leergierig en wil me zoveel mogelijk in deze soort gaan verdiepen. Indien iemand in het bezit is van MTU larven en deze zou willen verkopen hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de input!
Groet, Jimmy