ik heb even wat rekenhulp nodig qua substraat. Zonder ervaring is dat erg moeilijk inschatten en voordat ik kevers in huis haal wil ik weten of dit haalbaar gaat zijn voor mij.
Ik ben namelijk chronisch ziek en woon middenin de stad, dus zomaar even het bos inlopen zit er voor mij niet bij.
En aangezien er volgens mij ook geen goedkope opties zijn om onderdelen via internet te bestellen moet ik even de hoe en wat uitrekenen om te zien of ik überhaupt met deze hobby kan starten.
Stel ik neem een bak van 30x30x40 of 45x45x45 met een laag van ongeveer 15-20 cm substraat, hoeveel moet ik dan verzamelen om een half jaar vooruit te kunnen?
Het gaat om een showbak waar dan 1 of 2 soorten kevers inzitten, niet voor optimale fok maar gewoon voor thuis als huisdiertjes. (Soort nog onbekend)
Ik neem aan dat ik dan ook een aparte (liefst lekker allemaal samen) larvenbak moet hebben die gevuld moet worden, of kunnen ze gewoon in de showbak blijven en hopen op een leuk aantal voor de volgende ronde? Dan moet dat bij de hoeveelheid voor het half jaar bijgerekend worden.
En moet ik dan eens in de zoveel maanden het substraat in de showbak geheel vervangen, of moet daar gewoon om de paar weken een hand of wat bij gemixt worden?
Het is echt heel lastig om door de bomen het bos nog te zien, de meeste youtube tutorials die ik kijk zeggen “pak gewoon wat uit de achtertuin waneer je nodig hebt” en die hebben dan een gezond lichaam en een heel eikenbos op de drempel staan... kom ik aan met mijn mini balkon