het verhaal

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
mark van de Hoef
L2

Hoi

Bericht door mark van de Hoef »

Hallo ik ben Mark van de Hoef, dierenverzorger en heb al een aantal jaren verschillende kever soorten thuis. sommige succes vol chelorrina polyphus confluens en xylotrupes gideon andere minder verschillende pachnoda soorten hebben een niet zo goede winter doorgemaakt.
ik vind op dit moment de pachnoda's een uitdaging en ben tijdens het zoeken naar goede kwekers info op dit forum gekomen en hoop wat bruikbare info te kunnen delen.
ik ben geen computer freak dus zal niet zo'n actief lid worden.
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Welkom Mark, ik zie dat Pim je toegang hebt gegeven tot de rest van het forum. :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Hoi Mark,

Leuk om eens een professional hier te zien. Je zal hier genoeg informatie van jouw gading kunnen vinden. Pachnoda's behoren tot de gemakkelijkste soorten, dus is het wel raar dat die je zoveel moeilijkheden geven. Wellicht komen we er gezamenlijk wel uit waarom het lastig voor jou is.

Ieder geval veel plezier hier! Je hebt inmiddels toegang tot de rest van het forum.

Groeten,

Pim
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Welkom Mark !
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Welkom Mark!

Wat is er dan gebeurd met de Pachnoda's?
Zoals Pim zegt, zijn dit de gemakkelijkere soorten, in zeer lichte tegenstelling tot Xylotrupes gideon spp. en Chelorrhina polyphemus confluens.
mark van de Hoef
L2

Bericht door mark van de Hoef »

wat leuk deze reacties dus maar even een wat uit leg ik heb een aantal jaren verschillende kevers geprobeerd smaragdestes arf afr, en euditella smithi, pachnoda trimaculata, in mijn woonkamer in glazen bakken 30x30x20 hoog dit ging goed maar helaas waren de bakjes eigen mak en die vielen langzamerhand uit elkaar. ben ik overgegaan naar plastick bakken van ikea (samla) en verhuist naar de hobby kamer, alles op een stelling dus ik weer blij. alleen even geen rekenig gehouden dat het daar kouder was en dat de plastic bakken niet zo veel vocht verdampen dus denk ik dat deze twee redenen de hoofd oorzaak zijn an mijn problemen.

lijstje met wat ik nu heb:
cheorrina polyphus confluens ca. 60 larve = 10 poppen
chorocala smaragdin
xylotrupes gideon ca 20 larve
dynastes hercules ecutorianus 9 larve eigen nakweek niet makkelijk merk ik ik heb wel een engelse husbandry guidline

Pachnoda thoracica ca. 15 larve
Pachnoda Marginata marginata twee cocons kweek ingestort
Pachnoda Marginata aurantia 4 cocons eerste keer ik ben benieuwt
Pachnoda Marginata peregrina meer als genoeg
Pachnoda trimaculata 3 larve 5 cocons twee kevers '
Pachnoda vlaviventris drie kevers wat larve
Pachnoda fasciata komt volgende week gekocht bij petr (zeer moeilijk !) tweede poging
ik vind het een uitdaging om een grote goede gezonde kweek op te zetten van deze soorten

nog even dan mijn beroep vogelverzorger watervogels in Artis
groetjes mark
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Goed bezig met je kweek Mark.

Ik heb echter wel even je 2 topics samengevoegd tot 1. Reageren kan gewoon in dit topic, daar is geen apart onderwerp voor nodig.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

:bravo:

Zoals je zelf al zei, die plastic bakken blijven vrij vochtig ja... Dat zou best eens een reden kunnen zijn. Op zich mogen de larven best wat koeler staan dan de kevers zelf. De dikke substraat laag isoleerd meestal goed... Aangezien je al dynastes en xylotrupes uit eigen kweek hebt weet je duidelijk wel waar je mee bezig bent ! Leuke job trouwens ! Ben je toevallig ook via Artis besmet geraakt met het kever virus ?
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Indrukwekkende lijst! ;)
En een droomjob voor de weinige biologen onder ons (ik heb echter niet zo veel geluk in België).

Toch raar dat de Pachnoda's moeite hadden met in de plastieken bakken te vertoeven.
Is jouw substraat misschien niet te nat geweest? Normaal gezien geeft een betere vochtbehouding (gezien door een lichte vorm van condens in de plastic bakken) positieve effecten aan de larven? Of vergis ik mij daarin?
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Ook voor de niet biologen onder ons hoor ;)
Plaats reactie