eerste poging om flake soil te maken
Vraagje, ik heb een paartje prosopocoilus giraffa keisukei gekocht (moet nog toekomen) maar ik vroeg mij af of het feit dat mijn flake soil aan de ruwe kant is een probleem zou zijn voor toekomstige larven (als in zou het limiteren hoe goed ze ervan kunnen eten. Het feit dat het langer duurt om te composteren door de ruwere textuur is voor mij niet echt een probleem) ik ben aan het overwegen mijn nu terug droge zaagmeel van de laatste mislukte poging eerst te blenden om het in kleinere stukjes te doen voor er opnieuw mee te beginnen maar als dit niet per se moet zou ik het liever laten omdat ik dan daar een aparte blender voor zou moeten kopen aangezien ik ervan uitga dat ik niet die van mijn vader mag gebruiken daarvoor 

Blijkbaar is dat jouw ervaring. Anderen ervaren dat heel veel soorten het uitstekend doen op flake soil. Niet iedereen heeft trouwens toegang tot genoeg witrothout en/of bladsubstraat, dus dat kan ook een ding zijn.René Verheij schreef: za 07 jun 2025, 00:06 Inmiddels vraag ik me af waarom we het maken.
de soorten die we hier hebben prefereren allemaal witrothout stammen boven flakesoil zowel in eierleg als in voedsel voor hun larven.
Waarom flakesoil maken nog?
Ik heb gezien dat zelfs een soort als Pachnoda marginata peregrina, die geen witrothout wil hebben, het heel goed doet op flake soil.
Je hebt denk ik wel gezien dat veel kwekers (helemaal al in Japan) flake soil gebruiken (en Japanners het ontwikkeld hebben) tot volle tevredenheid.
"Waarom flake soil maken nog?" kan dus wat mij betreft beantwoord worden met "omdat het een zeer gemakkelijk en goed alternatief is voor veel soorten die op blad en/of witrothout opgroeien".
Elias schreef: zo 08 jun 2025, 10:13 Vraagje, ik heb een paartje prosopocoilus giraffa keisukei gekocht (moet nog toekomen) maar ik vroeg mij af of het feit dat mijn flake soil aan de ruwe kant is een probleem zou zijn voor toekomstige larven (als in zou het limiteren hoe goed ze ervan kunnen eten. Het feit dat het langer duurt om te composteren door de ruwere textuur is voor mij niet echt een probleem) ik ben aan het overwegen mijn nu terug droge zaagmeel van de laatste mislukte poging eerst te blenden om het in kleinere stukjes te doen voor er opnieuw mee te beginnen maar als dit niet per se moet zou ik het liever laten omdat ik dan daar een aparte blender voor zou moeten kopen aangezien ik ervan uitga dat ik niet die van mijn vader mag gebruiken daarvoor![]()
Ik heb het toch maar al eens op voorhand geprobeerd met een heel klein beetje zaagsel en het blenden veranderd weinig tot niets aan de textuur dus dat plan laat ik vallen. Ik ga dan maar voorlopig mijn flake soil verder laten fermenteren dan zal het, tegen dat ik het nodig zou hebben, waarschijnlijk wel goed zijn hoop ik. Het is wel aan de ruwe kant maar er zitten ook veel hele kleine stukjes in die volgens mij voor kleine larven wel eetbaar zijn mits voldoende gefermenteerd wat dus het plan is. Ik ga dus gewoon de 2de poging hetzelfde doen als de eerste. Ik heb wel ergens iets gezien van een tweede keer fermenteren wat, als ik het mij goed herinner, goed zou zijn voor vliegende herten. Wat houd dit precies in? Het al gefermenteerde zaagmeel laten drogen en dan terug bloem en gist en water doormengen en gewoon hetzelfde proces opnieuw doen? En als uiteindelijk blijkt dat mijn flake soil toch niet goed is kan ik er altijd nog gewoon kopen wat natuurlijk duurder uitkomt maar dan blijven de larven wel gezond en dat is het belangrijkste
Momenteel ziet de eerste poging er zo uit trouwens. Op de foto lijkt het wel een stuk lichter. In het echt begint de kleur al meer naar zwart te gaan. Ik weet niet waarom het er op de foto zo licht uitziet.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250608_145620_Gallery.jpg (174.38 KiB) 80 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Je hebt gelijk, ik ga weer tekort door de bocht hier , ik zit af en toe zaken te beredeneren en vergeet dan dat er voor heel veel het echt wel een groot voordeel kan zijn en het echt wel resultaten boekt voor velen.Pim schreef: zo 08 jun 2025, 11:07Blijkbaar is dat jouw ervaring. Anderen ervaren dat heel veel soorten het uitstekend doen op flake soil. Niet iedereen heeft trouwens toegang tot genoeg witrothout en/of bladsubstraat, dus dat kan ook een ding zijn.René Verheij schreef: za 07 jun 2025, 00:06 Inmiddels vraag ik me af waarom we het maken.
de soorten die we hier hebben prefereren allemaal witrothout stammen boven flakesoil zowel in eierleg als in voedsel voor hun larven.
Waarom flakesoil maken nog?
Ik heb gezien dat zelfs een soort als Pachnoda marginata peregrina, die geen witrothout wil hebben, het heel goed doet op flake soil.
Je hebt denk ik wel gezien dat veel kwekers (helemaal al in Japan) flake soil gebruiken (en Japanners het ontwikkeld hebben) tot volle tevredenheid.
"Waarom flake soil maken nog?" kan dus wat mij betreft beantwoord worden met "omdat het een zeer gemakkelijk en goed alternatief is voor veel soorten die op blad en/of witrothout opgroeien".
Geen handige opmerking van mij uit.
Betreft het substraat van Elias vind ik er erg goed uitzien.
Bij ons is het stukken lichter maar ruikt goed licht naar aarde de 1e serie en ik heb het ook al toegevoegd in kleine mate aan de 1e twee kweekbakken van welke ik vandaag opgehaald heb prosopocoilus giraffa.
Ik zal morgen een foto maken ter vergelijking qua materiaal aangezien we bijna op het hezelfde tijdstip zijn begonnen ermee.
-
- Cyclommatus elaphus
De belichting maakt heel veel uit.
Ik heb buiten een foto gemaakt en nu ziet het er zo uit en ik heb al aardig wat vermengd met oud substraat als aanvulling.
Ik heb buiten een foto gemaakt en nu ziet het er zo uit en ik heb al aardig wat vermengd met oud substraat als aanvulling.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250609_202944_Gallery.jpg (149.7 KiB) 47 keer bekeken