Op zoek naar blad, hout en schimmels “expeditie”

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Truffel
L3

Bericht door Truffel »

Voor vandaag (of morgen omdat planning net anders loopt), is het doel om Fomitopsis betulina en Trametes versicolor te gaan opsporen en een paar samples van mee te nemen. Thuis heb ik nu berk in de week staan, maar dat duurt wel even voordat dit doordringt is - en in de toekomst voor "Maison de Cultures" ga ik kleine kubus blokjes gebruiken voor onderzoek.

IMG_8845DB10-C380-4597-AD14-866CEB003A5D.jpeg
IMG_8845DB10-C380-4597-AD14-866CEB003A5D.jpeg (86.5 KiB) 31 keer bekeken

Schimmels ga ik kweken in een MEA op petris (in koelkast een 6 tot 8 weken houdbaar), daarna op slants en kan het tot 12 maanden goed blijven. Vanuit deze eerste kweek gaat het zorg worden om een sterke lijn over te houden en kan ik een beetje experimenteren. Mocht MEA tegenvallen kan ik op PDA werken voor sneller resultaat in de beginfase (kijken of er überhaupt iets komt), maar met een goed protocol van steriel werken en vervoeren zou dit niet nodig moeten zijn en heeft MEA sterke voorkeur.

Voor mijn veldwerk heb ik nog geen goede lab checklist naar wens, maar dat is niet heel erg op dit moment, zolang ik de basis maar wel noteer vind ik het eerst prima en wil nu niet in het bos lopen onderzoeken.

In de tuin komt een mooie plek waar hout opgeslagen kan worden en waar de kweek buiten voortgezet kan worden op stammen. Dit zal wel een mooi proces worden omdat ik speciale blends ga ontwikkelen in de toekomst, en daarom wil ik mijn lab hebben voor resultaat onderzoek.
Plaats reactie